Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 kwietnia 2011 r., sygn. III SA/Gd 98/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Orłowska, Sędziowie NSA Marek Gorski (spr.), WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Januszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi K. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 17 stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty [...] z dnia 5 października 2009 r. nr [...]; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz K. A. 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania; 3) stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana
Uzasadnienie
STAROSTA DECYZJĄ Z DNIA 5 PAŹDZIERNIKA 2009 R. NR [...] COFNĄŁ K. A. UPRAWNIENIE DO WYKONYWANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW. W PODSTAWIE PRAWNEJ ORGAN WYMIENIŁ ART. 84 UST. 3 PKT 1 ORAZ ART. 83 UST. 2 PKT 1 LIT B USTAWY Z DNIA 20 CZERWCA 1997 R. - PRAWO O RUCHU DROGOWYM (ZWANEJ DALEJ USTAWĄ) ORAZ ART. 104 I ART. 107 USTAWY Z DNIA 14 CZERWCA 1960 R. - KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO (W SKRÓCIE K.P.A.).
W UZASADNIENIU ROZSTRZYGNIĘCIA ORGAN WSKAZAŁ, ŻE K. A. POSIADA UPRAWNIENIA DIAGNOSTY, WYDANE W DNIU 13 WRZEŚNIA 2006 R. PRZEZ STAROSTĘ (NR UPRAWNIENIA [...]). PODCZAS KONTROLI PRZEPROWADZONEJ W STACJI KONTROLI POJAZDÓW NR 10, STWIERDZONO ŻE WYMIENIONY WYKONAŁ Z WYNIKIEM POZYTYWNYM BADANIA TECHNICZNE DZIEWIĘCIU POJAZDÓW SPROWADZONYCH Z WIELKIEJ BRYTANII PRZED PIERWSZĄ REJESTRACJĄ NA TERYTORIUM POLSKI.
ZDANIEM ORGANU POZYTYWNY WYNIK BADANIA SAMOCHODU MARKI TOYOTA [...] Z KIEROWNICĄ UMIESZCZONĄ PO PRAWEJ STRONIE OZNACZAŁ RAŻĄCE NARUSZENIE ART. 66 USTAWY, KTÓRY STANOWI, ŻE POJAZD UCZESTNICZĄCY W RUCHU MA BYĆ TAK ZBUDOWANY, WYPOSAŻONY I UTRZYMANY, ABY KORZYSTANIE Z NIEGO NIE ZAGRAŻAŁO BEZPIECZEŃSTWU OSÓB W NIM JADĄCYCH LUB INNYCH UCZESTNIKOM RUCHU, NIE NARUSZAŁO PORZĄDKU NA DRODZE I NIE NARAŻAŁO KOGOKOLWIEK NA SZKODĘ, ZAPEWNIAŁO DOSTATECZNE POLE WIDZENIA KIEROWCY ORAZ ŁATWE, WYGODNE I PEWNE POSŁUGIWANIE SIĘ URZĄDZENIAMI DO KIEROWANIA, HAMOWANIA, SYGNALIZACJI I OŚWIETLENIA DROGI PRZY RÓWNOCZESNYM JEJ OBSERWOWANIU. PONADTO W MYŚL § 9 UST. 2 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY Z DNIA 31 GRUDNIA 2002 R., W SPRAWIE WARUNKÓW TECHNICZNYCH POJAZDÓW ORAZ ZAKRESU ICH NIEZBĘDNEGO WYPOSAŻENIA KIEROWNICA W POJEŹDZIE O LICZBIE KÓŁ WIĘKSZEJ NIŻ TRZY, KTÓREGO KONSTRUKCJA UMOŻLIWIA ROZWIJANIE PRĘDKOŚCI PRZEKRACZAJĄCEJ 40 KM/H, NIE POWINNA BYĆ UMIESZCZONA PO PRAWEJ STRONIE POJAZDU. UMIESZCZENIE KIEROWNICY PO PRAWEJ STRONIE W WARUNKACH RUCHU PRAWOSTRONNEGO JAKI OBOWIĄZUJE W POLSCE, MA ZNACZNY WPŁYW NA POGORSZENIE BEZPIECZEŃSTWA NA DRODZE. W SKRAJNYCH PRZYPADKACH UNIEMOŻLIWIA BEZPIECZNE WYKONYWANIE MANEWRÓW, DLATEGO TEŻ NIEWŁAŚCIWE BYŁOBY DOPUSZCZENIE DO RUCHU POJAZDÓW Z KIEROWNICĄ UMIESZCZONĄ PO PRAWEJ STRONIE.
