Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 maja 2011 r., sygn. III SA/Wa 2551/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Sobocha, Sędziowie Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz (sprawozdawca), Sędzia WSA Jarosław Trelka, Protokolant ref. staż. Patrycja Kęcik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 maja 2011 r. sprawy ze skargi P. S.A. z/s w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. S.A. z/s w P. kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skarżąca - P. SA z siedzibą w P. w dniu 29 marca 2010 r. zlożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zaniechaną inwestycję. Skarżąca przedstawiła następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wskazała, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje szereg zadań inwestycyjnych takich jak np. budowa i modernizacja stacji paliw, instalacji produkcyjnych, terminali paliw, budynków administracyjno - biurowych, itd. W niektórych przypadkach nie dochodzi jednak do całkowitego zrealizowania inwestycji. Decyzja o zaniechaniu realizowania inwestycji następuje wskutek przeprowadzonych w ich trakcie kolejnych analiz ekonomicznych wskazujących ich nieefektywność lub na skutek zmiany założeń technologicznych lub też zmiany uwarunkowań prawnych bądź gospodarczych. Szczegółowe przyczyny zaniechania inwestycji są różnorodne. W przypadku inwestycji dotyczących stacji paliw są to najczęściej wewnętrzne decyzje Spółki w sprawie likwidacji danej inwestycji dotyczącej stacji paliw, podjęte na podstawie niekorzystnych wyników analiz rynkowych w zakresie efektywności danego przedsięwzięcia, np. w sytuacji gdy pomiędzy podpisaniem umowy przedwstępnej zakupu gruntu a rozpoczęciem prac budowlanych w okolicy powstała inna stacja paliw, wybudowana przez firmę konkurencyjną lub też w sytuacji, gdy z uwagi na zmiany w organizacji ruchu drogowego poczynione przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (przekwalifikowanie drogi z krajowej na lokalną) dane miejsce przestało spełniać warunki uzasadniające efektywność i opłacalność kontynuacji projektu, czy też negatywne decyzje organów administracji lub samorządu terytorialnego (np. w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu) w stosunku do oczekiwań Spółki. Zaniechanie inwestycji dotyczących instalacji produkcyjnych wynikać może głównie ze zmiany założeń technologicznych oraz analiz ekonomicznych wskazujących na ich nieefektywność ekonomiczną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00