Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 lipca 2011 r., sygn. III SA/Łd 231/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Sędziowie: Sędzia NSA Janusz Nowacki Sędzia NSA Teresa Rutkowska (spr.) Protokolant: Asystent sędziego Paweł Pijewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 lipca 2011 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na negatywną opinię [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] nr [...] w przedmiocie połączenia w zespół gimnazjum i szkoły podstawowej oddala skargę
Uzasadnienie
III SA/Łd 231/11
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 4 kwietnia 2011 r. Wójt Gminy P. skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi za pośrednictwem [...] Kuratora Oświaty skargę na negatywną opinię tego organu w przedmiocie połączenia Szkoły Podstawowej im. [...] w P. z Gimnazjum w P. w Zespół Szkół w P..
Jak wynika z załączonych akt administracyjnych pismem z dnia 7 lutego 2011 r. Wójt Gminy P. w związku z uchwałą nr IV/36/11 Rady Gminy w P. z dnia 27 stycznia 2011 r. w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w P., zgodnie z art. 62 ust. 5b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póź. zm.) zwrócił się do [...] Kuratora Oświaty z prośbą o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie. Wniosek o wydanie opinii wpłynął do Kuratorium 8 lutego 2011 r. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że w skład Zespołu wejdzie Szkoła Podstawowa w P. i Gimnazjum w P., a samodzielną pozostanie trzecia szkoła na terenie gminy P. , tj. Szkoła Podstawowa w C. Wyjaśniono także, że połączenie szkół w zespół ma głównie uzasadnienie ekonomiczne - chodzi o obniżenie kosztów ogólnego zarządu poszczególnymi szkołami, które działają wówczas pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dodatkowym argumentem był fakt, że obie szkoły znajdują się w jednym budynku. W piśmie wskazywano na konieczność optymalizacji ilości uczniów w klasach z czym wiąże się potrzeba zmiany obwodów szkól podstawowych. Z uwagi nas zbyt małą liczbę uczniów w danym roczniku wskazywano też na potrzebę zmniejszenia liczby oddziałów, aby w klasach było po 21,22 uczniów, a nie po 13,14,15. Wskazywano na bardzo duże koszty ponoszone przez gminę P. na utrzymanie oświaty oraz na fakt, że obecnie zadłużenie gminy osiągnęło ok. 53% i gmina nie ma możliwości dalszego zadłużenia. Podkreślano dbałość gminy o sprawy oświaty i pozyskiwanie przez nią dodatkowych środków z innych możliwych źródeł (Europejski Fundusz Społeczny, Ministerstwo Edukacji). Wskazywano ponadto, że w przypadku wnioskowanego połączenia szkół łatwiejsze stanie się zapewnienie możliwości korzystania z bazy dydaktycznej, zapewnienie kadrze pedagogicznej odpowiedniej ilości godzin ponadwymiarowych, gdy obecnie nauczyciele zawierają kilka umów o pracę z poszczególnymi dyrektorami. Utworzenie zespołu szkół stworzy też warunki do większej integracji środowiska nauczycieli, rodziców i uczniów i zwiększy ich poczucie odpowiedzialności za sprawy szkoły i poprawi jakość pracy.
