Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 września 2011 r., sygn. III SA/Gl 1116/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Protokolant st. sekr. sąd. Anna Tymowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2011 r. przy udziale - sprawy ze skargi M. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku; 3. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w K. na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł (słownie: [...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 12 kwietnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 179/11) uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 marca 2007 r. o sygn. akt III SA/Gl 1114/06 oddalający skargę M. K. na decyzję z [...] r. Dyrektora Izby Skarbowej nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w K. z dnia [...] r. nr [...] określającą wysokość zobowiązania w podatku od towarów i usług za listopad 2004 r. w wysokości [...] zł. Swoje rozstrzygnięcie Naczelny Sąd Administracyjny oparł na następującym stanie faktycznym:
W uzasadnieniu swej decyzji Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że u podstaw określenia zobowiązania podatkowego w sprawie legły ustalenia, iż w rejestrze zakupów VAT, jak również w deklaracji VAT 7 za listopad 2004 r. podatnik rozliczył podatek naliczony wynikający z następujących faktur VAT wystawionych przez: "A" S.C. z siedzibą w N. dotyczące zakupu oleju napędowego i usług transportowych, "B" z siedzibą w R. dotyczące zakupu: glazury, mułu węgłowego, przebudowy i modernizacji sieci kanalizacyjnych ogólnospławnych, "C" z siedzibą we W. dotyczące zakupu opon, "D" Sp. z o.o. z siedzibą w W. dotyczących rat okresowych za używanie przedmiotu zgodnie z umową leasingu. Tymczasem, jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej, w toku postępowania podatkowego ustalono m.in., że "A" S.C., "B" oraz "C" nie zarejestrowali się jako podatnicy podatku od towarów i usług (firmy te posługiwały się numerem NIP, który nie był wygenerowany przez urzędy skarbowe właściwe ze względu na adres wskazywany w fakturach, nie był też wygenerowany przez urzędy skarbowe, na które wskazuje prefiks numeru NIP). Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) w/w podmioty nie były uprawnione do wystawiania faktur. W konsekwencji, otrzymane przez podatnika faktury zakupu, których wystawcami są w/w podmioty, jako wystawione przez podmioty do tego nieuprawnione - zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) nie mogą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego.
