Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 listopada 2011 r., sygn. I SA/Ol 663/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Piskozub, Sędziowie sędzia WSA Renata Kantecka,, sędzia WSA Zofia Skrzynecka (spr.), Protokolant Specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 23 listopada 2011r. sprawy ze skargi spółki A na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniesienia odwołania w sprawie zatwierdzenia rozliczenia dotacji oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia "[...]" Samorządowe Kolegium Odwoławcze stwierdziło niedopuszczalność odwołania Spółki A z siedzibą w Ł. od pisma Dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta z dnia "[...]" w przedmiocie zwrotu pobranej dotacji udzielonej w nadmiernej kwocie prowadzonym przez Spółkę jednostkom oświatowym.
Podstawą rozstrzygnięcia były następujące ustalenia i rozważania:
Pismem z dnia "[...]" Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta poinformował Spółkę A o zatwierdzeniu w dniu 8 lutego 2011 r. przez Prezydenta Miasta rozliczenia dotacji udzielonych w 2010 r. przedszkolom, szkołom i placówkom prowadzonym przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych. Z dołączonego do tego pisma załącznika w formie tabeli wynikało, że na Spółce ciążył obowiązek zwrotu dotacji przekazanych prowadzonym przez nią szkołom licealnym i policealnym w łącznej kwocie 854.460 zł.
W piśmie z dnia 14 marca 2011 r., skierowanym do Samorządowego Kolegium Odwoławczego i zatytułowanym "Odwołanie od decyzji - pisma Urzędu Miejskiego z dnia "[...]" (...)", Spółka wniosła o uchylenie decyzji i umorzenie postępowania w sprawie, ewentualnie o uchylenie decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu wskazała, że w/w pismo nosi cechy decyzji w rozumieniu art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), dalej powoływanej jako k.p.a., ponieważ zawiera wszystkie elementy formalne decyzji. Ponadto, zdaniem strony, ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) nie przewiduje innej formy podstawy zwrotu dotacji, jak tylko w drodze decyzji (art. 169 ust. 6 ustawy).
