Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 stycznia 2012 r., sygn. IV SA/Wa 1836/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aneta Dąbrowska, Sędziowie Sędzia WSA Marian Wolanin (spr.), Sędzia WSA Tomasz Wykowski, Protokolant ref. staż. Marek Bereziński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za korzystanie ze środowiska - oddala skargę -
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2011 r. Nr [...], po rozpatrzeniu zażalenia P. S.A., utrzymało w mocy postanowienie Marszałka Województwa [...] w W. z dnia [...] kwietnia 2009 r. w przedmiocie zaliczenia wpłaty z dnia [...] kwietnia 2008 r. w kwocie [...] zł na poczet zaległości podatkowych z tytułu opłat za wprowadzanie gazów łub pyłów do powietrza za okresy: IV kwartał 2002 r., I, II, III, IV kwartał 2003 r. i II kwartał 2004 r.
W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia stwierdzono, że zgodnie z art. 62 § 1 Ordynacji podatkowej w sytuacji, gdy podatnik dokonuje wpłaty na rzecz organu podatkowego, a ciążą na nim zobowiązania z kilku podatków i dokonana wpłata nie wystarcza na ich pokrycie, wpłatę zalicza się na poczet zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności. Podatnik może jednak wskazać na poczet którego zobowiązania dokonywana jest wpłata. Gdy podatnik nie wskaże, na jaką ratę powinna być zaliczona dokonana przez niego wpłata, wpłata dokonywana jest na rzecz raty o najwcześniejszym terminie płatności. Stosownie do art. 62 §4 Ordynacji podatkowej do wpłat zaliczanych na poczet zaległości podatkowej stosuje się art. 55 §2 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym wpłatę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę. Według art. 284 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego. Zgodnie zaś z art. 285 ust. 2 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 lipca 2005 r. podmiot korzystający ze środowiska wnosi opłatę do końca miesiąca następującego po upływie każdego kwartału. Natomiast w brzmieniu zmienionym przez art. 1 pkt 98 ustawy z dnia 18 maja 2005r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 113, poz. 954) zmieniającym ustawę Prawo ochrony środowiska z dniem 1 lipca 2005 r., podmiot korzystający ze środowiska wnosi opłatę do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza. Jednocześnie, w terminie, o którym mowa w art. 285 ust. 2 przedkłada marszałkowi województwa wykaz zawierający informacje i dane, o których mowa w art. 287 ust. 1 pkt 1 - w niniejszej sprawie informacje o ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz dane, na podstawie których określono te ilości, wykorzystane do ustalenia wysokości opłat oraz wysokość tych opłat. P. SA z/s w W. nie wywiązały się z ustawowych obowiązków złożenia wykazu zawierającego informacje i dane o ilości i rodzajach zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza podczas eksploatacji samolotów użytkowanych przez Spółkę oraz określenia wysokości należnej opłaty z tytułu wprowadzania zanieczyszczeń do powietrza i wniesienia jej na rachunek Urzędu za lata 2002 - 2005, dlatego decyzjami z dnia [...] stycznia 2008 r. Marszałek Województwa [...] określił Spółce P. wysokość opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za okres: II kwartał 2002 r. w kwocie [...] zł; I kwartał 2003 r. w kwocie [...] zł; II kwartał 2003 r. w kwocie [...] zł; III kwartał 2003 r. w kwocie [...] zł; IV kwartał 2003 r. w kwocie [...] zł i II kwartał 2004r. w kwocie [...]zł. Decyzje te utrzymane zostały w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. odpowiednio decyzjami: z dnia [...].12.2008 r. (za IV kw. 2002 r.); z dnia [...].12.2008 r. (za I kw. 2003 r.); z dnia [...].11.2008 r. (za II kw. 2003r.); z dnia [...].11.2008 r. (za III kw. 2003r.); z dnia [...].12.2008 r. (za IV kw. 2003r.); z dnia [...].03.2008 r. (za I kw. 2004 r.). W dniu [...] kwietnia 2008 r. Spóła P. z/s w W. dokonała wpłaty kwoty [...] zł na rachunek Urzędu Marszałkowskiego Województwa [...] w W. bez wskazania sposobu zaliczenia przedmiotowej wpłaty. Dopiero pismem z dnia [...] kwietnia 2009 r. Kierownik Działu [...] P. - już po doręczeniu bezpośrednio Spółce kwestionowanego zażaleniem postanowienia Marszałka Województwa [...] z dnia [...] kwietnia 2009 r. wniósł do Departamentu Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa [...] o inny aniżeli we wskazanym postanowieniu sposób rozliczenia dokonanej wpłaty, tj. o zaliczenie wpłaty na poczet zaległości za II kwartał 2004 r., II półrocze 2005 r., I półrocze 2006 r., II półrocze 2006 r. O kolejności zaliczenia wpłat decyduje sam zobowiązany przy dokonywaniu wpłaty. W przypadku nie wskazania jakich zaległości ona dotyczy wówczas organ ma obowiązek rozliczyć je na najstarszą zaległość. Skoro dokonując późniejszych wpłat Spółka przedkładała organowi wykazy na poczet jakich zobowiązań dokonuje wpłaty, to organ nie miał innej możliwości jak zarachować wpłaty na poczet wyłącznie tych należności, które zostały przez Spółkę wskazane. Postanowienie o zaliczeniu wpłaty na poczet zaległości podatkowej jest aktem formalnym, nieprzesądzającym o istnieniu zaległości podatkowej, lecz informującym o sposobie zaliczenia wpłaty stosownie do unormowania art. 62 §1 i §3 Ordynacji podatkowej. Dokonując zaliczenia nadpłaty/wpłaty podatku na poczet zaległości podatkowych organ podatkowy w tym postępowaniu nie jest uprawniony do weryfikacji prawidłowości złożonych przez podatnika deklaracji, jak również rozstrzygnięć określających wysokość zobowiązań. Postanowienie o zaliczeniu wpłaty na poczet zaległości podatkowej ma jedynie charakter deklaratoryjny, potwierdza jedynie dokonanie czynności rachunkowej (materialno-technicznej), polegającej na rozliczeniu dokonanej przez podatnika wpłaty na poczet zaległości podatkowych, według zasad określonych w Ordynacji podatkowej. Dokonanie takiego rozliczenia jest obowiązkiem organu podatkowego w tych wszystkich sytuacjach, w których spełnione zostają przesłanki do dokonania tej czynności, a więc kiedy ma miejsce wpłata przez podatnika na poczet zobowiązań (zaległości) podatkowych z różnych tytułów. Jest ono zatem li tylko aktem formalnym, informującym o sposobie zaliczenia wpłaty na poczet zaległości podatkowych. Nie ma ono znaczenia materialnego, gdyż zaliczenie następuje z mocy prawa, co do zasady na poczet zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności. Zaliczenie wpłaty następuje z datą jej dokonania i w tej mierze data wydania, czy też doręczenia samego postanowienia, nie mają znaczenia. W dacie zapłaty, a nie wejścia do obrotu prawnego postanowienia wydanego w przedmiocie zaliczenia wpłaty, następuje skutek w postaci wygaśnięcia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 59 §1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, od tej chwili nie nalicza się już odsetek za zwłokę i nie wszczyna egzekucji tego zobowiązania. Jeżeli zatem wpłata nastąpiła przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, postanowienie o zaliczeniu wpłaty może być wydane już po upływie terminu przedawnienia tego zobowiązania, a to ze względu na jego jedynie techniczno-informacyjne znaczenie. Bez znaczenia dla określenia daty wygaśnięcia zobowiązania pozostaje data wydania takiego postanowienia, jak również wniesienie zażalenia na to postanowienie, istotna jest bowiem data dokonania wpłaty.
