Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 czerwca 2012 r., sygn. I SA/Gl 28/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Madej (spr.), Sędzia NSA Eugeniusz Christ, Sędzia WSA Teresa Randak, Protokolant Magdalena Strzałkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca 2012 r. sprawy ze skargi B. J. na interpretację Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę.

Uzasadnienie

1. Pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. B. J. wniosła o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, zadając pytanie o skutki prawne, jakie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych niesie za sobą przyznanie i faktyczne otrzymanie premii pieniężnej, która na gruncie podatku od towarów i usług jest traktowana jako rabat i udokumentowana fakturą korygującą.

1.1. Pytanie to zostało zadane na tle następującego, opisanego we wniosku stanu faktycznego: skarżąca w ramach działalności gospodarczej otrzymuje od dostawców towarów premie pieniężne w wysokości uzależnionej od obrotu w określonym przedziale czasowym (kwartalnym, półrocznym rocznym); dostawcy na tę okoliczność wystawiają faktury korygujące in minus, a kwota rabatu, zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), nie jest przypisywana do konkretnej dostawy, gdyż określany jest w nich wyłącznie okres, do którego rabat się odnosi.

1.2. Przedstawiając swoje stanowisko wnioskodawczyni wyeksponowała tę ostatnią okoliczność. Jej zdaniem sprawia ona bowiem, iż premia nie może być traktowana jako upust cenowy, lecz stanowi swoistego rodzaju nagrodę za osiągnięcie odpowiedniego pułapu obrotów w ściśle określonym przedziale czasowym. W jej ocenie przy tym, skoro tego rodzaju premie pieniężne nie mieszczą się w grupie dochodów podlegających zwolnieniu spod opodatkowania na podstawie art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm., obecnie Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., dalej powoływanej jako "u.p.d.o.f."), to będą podlegały zaliczeniu w poczet dochodów podlegających opodatkowaniu jako przychody z działalności gospodarczej. Dalej podatniczka podniosła, że w takim przypadku za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Premie pieniężne nie mieszczą się w dyspozycji art. 14 ust. 1c, 1e i 1h, zatem będzie do nich miał zastosowanie art. 14 ust. 1 ustawy, wobec czego otrzymanie faktury korygującej nie będzie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych rodziło żadnych skutków podatkowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00