Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 lipca 2012 r., sygn. IV SA/Wr 213/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym Przewodniczący : Sędzia NSA Jolanta Sikorska (spr.) Sędziowie : Sędzia NSA Henryk Ożóg Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski Protokolant : Dorota Hurman po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 12 lipca 2012 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł. na § 7 ust. 10, 11, 12, 13 i 14 uchwały Rady Miejskiej Legnicy z dnia 26 października 2009 r. nr XLVI/383/09 w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym oraz publicznym szkołom i placówkom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania oddala skargę.
Uzasadnienie
[...] sp. z o.o. z siedzibą w Ł., dalej strona skarżąca, wniosło w niniejszej sprawie skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Legnicy z dnia 26 października 2009 r. nr XLVI/383/09 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym oraz publicznym szkołom i placówkom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, domagając się stwierdzenia nieważności § 7 ust. 10, 11, 12, 13 i 14 w/w uchwały jako podjętych z istotnym naruszeniem art. 94 Konstytucji RP w związku z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty przez przekroczenie zakresu delegacji ustawowej przy wydawaniu zaskarżonych postanowień uchwały.
W uzasadnieniu skargi podała, że [...] Sp. z o.o. jest organem prowadzącym szkół świadczących usługi edukacyjne na obszarze miasta Legnica , które uzyskują z tytułu prowadzonej działalności edukacyjnej środki z "dotacji oświatowej" i w konsekwencji zobowiązane są wykonywać obowiązki wynikające zpostanowień prawa miejscowego - uchwał Rady Miejskiej.
Powołując się na art. 94 Konstytucji RP podniosła, że organy administracji publicznej nie posiadają kompetencji do stanowienia prawa miejscowego z przekroczeniem delegacji przewidzianej w ustawie.
Wskazała, że w/w przepis Konstytucji RP jest szeroko komentowany w orzecznictwie sądów administracyjnych, które jednoznacznie prezentują stanowisko przedstawione m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 31 maja 2006 r. sygn. IV SA/Wr 599/2005, w którym Sąd ten stwierdził, że: "Uchwała rady gminy, jako akt prawa miejscowego, może normować jedynie te sprawy, które zostały jej przekazane do unormowania w przepisie upoważniającym." W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd ten stwierdził, że: "Akt prawa miejscowego nie może wykraczać poza zakres spraw określonych w tzw. upoważnieniu, nawet wtedy, gdyby służyło to wykonaniu ustawy i było uzasadnione względami słuszności, celowości gospodarczej czy społecznej. Dodać należy, że przepis udzielający kompetencji prawodawczej, podlega wykładni dosłownej. Zgodnie z konstytucyjną zasadą państwa prawa i wyprowadzonymi z niej zasadami przyzwoitej legislacji, treść przepisów upoważniających nie może być korygowana przez zabiegi wykładni rozszerzającej, czy zwężającej".
