Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 października 2012 r., sygn. III SA/Wr 385/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia NSA Ryszard Pęk Sędzia WSA Władysław Kulon Protokolant Ewa Bogulak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 26 października 2012 r. sprawy ze skargi D. A. na rozstrzygnięcie Zarządu Województwa D. z dnia [...] r. , nr [...] w przedmiocie odmowy rozpatrzenia odwołania I. stwierdza, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Instytucję Zarządzającą; II. zasądza od Województwa D. na rzecz strony skarżącej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem instytucja zarządzająca - Zarząd Województwa D. - po analizie negatywnego wyniku oceny formalnej projektu D. A. (zwanego dalej "skarżącym“), pod nazwą "Wzrost konkurencyjności firmy A poprzez budowę hotelu w zabytkowym [...]", złożonego w działaniu 1.1, schemacie 1.1.D1, podschemat 1.1.D1.a) Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 - odmówiła rozpatrzenia odwołania ze względu na wniesienie go w sposób sprzeczny z pouczeniem.
W uzasadnieniu podano, że pismem Dyrektora D. Instytucji Pośredniczącej z dnia [...] r. poinformowano skarżącego o negatywnym wyniku oceny formalnej projektu, wraz z pouczeniem o prawie do wniesienia odwołania w zakresie kwestii proceduralnych oraz merytorycznych. Zgodnie z pouczeniem: "Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia, wyłącznie w formie pisemnej, odwołania wraz z uzasadnieniem do Zarządu Województwa D. (...)".
Od informacji o negatywnej ocenie projektu złożone zostało odwołanie, podpisane z upoważnienia przez dotychczasowego pełnomocnika skarżącego. Zdaniem Instytucji Zarządzającej należało jednak stwierdzić, że odwołanie nie zostało opatrzone podpisem osoby uprawnionej ze strony wnioskodawcy. Do odwołania nie dołączono bowiem żadnego dodatkowego dokumentu lub innego dowodu (np. pełnomocnictwa lub upoważnienia) potwierdzającego, że Pani E.Ś., która podpisała odwołanie, została upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy na etapie procedury odwoławczej. Uzyskaną zaś w toku postępowania odwoławczego, z D. Instytucji Pośredniczącej kopia pełnomocnictwa udzielonego wyżej wymienionej, ma charakter pełnomocnictwa szczególnego, z którego wynika upoważnienie do reprezentowania wnioskodawcy "(...) we wszystkich czynnościach związanych ze sporządzeniem i podpisaniem dokumentacji aplikacyjnej, w tym podpisaniem wniosku aplikacyjnego, wszystkich załączników i oświadczeń (...)". Przytoczona treść udzielonego umocowania - według oceny Instytucji Zarządzającej - wyraźnie dotyczy wyłącznie etapu sporządzenia i podpisania dokumentacji aplikacyjnej (tzn. wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami i oświadczeniami), a nie odnosi się do etapu postępowania odwoławczego, to jest sporządzenia, podpisania i złożenia odwołania. Odwołania nie można uznać za dokumentację aplikacyjną, ponieważ postępowanie odwoławcze jest etapem następczym po sporządzeniu, podpisaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami i oświadczeniami i po etapie oceny projektu.
