Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 lutego 2013 r., sygn. VI SA/Wa 2194/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Wdowiak Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Czarnecki (spr.) Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2013 r. sprawy ze skargi S. T. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia 1. uchyla zaskarżoną uchwałę oraz poprzedzającą ją uchwałę Rady Izby Notarialnej w [...] nr [...] z dnia [...] lipca 2012 r.; 2. stwierdza, że uchylone uchwały nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Krajowej Rady Notarialnej na rzecz skarżącego S. T. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
VI SA/Wa 2194/12
Uzasadnienie
Rada Izby Notarialnej w W. uchwałą nr [...] z dnia [...] lipca 2012 r. odmówiła S. T. wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej, ponieważ S. T. nie zdał kolokwium.
Zgodnie z ustaleniami Rady, S. T. został wpisany na listę aplikantów notarialnych i wyekspirował, zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 189, poz. 1158 ze zm.) - dalej jako P.o.n. lub ustawa - okres 2 lat i 6 miesięcy szkolenia, odbył praktyczną naukę zawodu u notariusza, od którego uzyskał pozytywną opinię, odbył 6 miesięczną praktykę w sądach otrzymując również pozytywną opinię wydaną przez właściwych sędziów, uczestniczył w zajęciach seminaryjnych, a jego czas nieobecności w szkoleniu nie przekroczył liczby dni określonych w § 4 i § 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie organizacji aplikacji notarialnej (Dz. U. Nr 258, poz. 2169 ze zm.) - dalej także jako rozporządzenie.
Zdaniem organu samorządu zawodowego, zgodnie z art. 218 § 2 k.p.a., ustalenie tych danych nie uprawnia jeszcze do przyjęcia, że aplikant odbył aplikację w rozumieniu art. 72 § 1 ustawy. Ustalenie wyłącznie tych danych, zdaniem Rady Izby Notarialnej w W. oznacza jedynie, że aplikant podjął próbę zaznajomienia się z zakresem programu szkolenia. Jednakże zaświadczenie o odbyciu aplikacji, zdaniem organu samorządu notarialnego, jeżeli ma uprawniać do przystąpienia do egzaminu notarialnego, powinno stanowić potwierdzenie, że aplikant opanował dziedziny prawa objęte szkoleniem w stopniu, w którym umożliwia przystąpienie do tego egzaminu. W tym celu, na podstawie § 13 rozporządzenia i § 1 ust. 2 oraz § 6 ust. 1 uchwały Krajowej Rady Notarialnej, poddano aplikantów sprawdzianowi nabytej wiedzy w czasie aplikacji. Jak podkreślano, odbycie aplikacji nie może sprowadzać się wyłącznie do potwierdzenia uczestniczenia w zajęciach, gdyż wówczas szkolenie miałoby w istocie charakter iluzoryczny. Zgodnie zatem z art. 72 § 1 P.o.n. aplikant powinien wykazać się wykonaniem wszystkich obowiązków objętych programem szkolenia. W konsekwencji niewykonanie tych obowiązków, potwierdzających zrealizowanie programu szkolenia, uniemożliwia wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji.
