Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. I SA/Wr 1192/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Zbigniew Łoboda, Sędziowie: Sędzia WSA Anetta Chołuj, Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski (sprawozdawca), Protokolant: Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 14 lutego 2013 r. sprawy ze skargi A spółka jawna z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za styczeń, luty, marzec i grudzień 2008 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Przystępując do rozstrzygania, Sąd przyjął stan faktyczny i prawny sprawy j/n.
Skarżoną decyzją z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...], Dyrektor Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor IC), po rozpatrzeniu odwołania A - D. O., S. K. spółka jawna z/s w S. (dalej: spółka, strona, podatnik, skarżąca), nie uwzględnił odwołania i utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w L. (dalej: Dyrektor UKS) z [...] grudnia 2010 r. nr [...], określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym za styczeń, luty, marzec i grudzień 2008 r. Jako podstawę prawną decyzji wskazał art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm. - dalej: O.p.).
Z akt sprawy wynika, że - w badanym okresie - spółka sprzedawała olej opałowy dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz dla podmiotów gospodarczych. W postępowaniu kontrolnym sprawdzeniem objęto transakcje zakupu
i sprzedaży oleju opałowego pod kątem zachowania wymogów określonych przepisami prawa przy sprzedaży tego rodzaju wyrobu. Weryfikacji poddano przede wszystkim oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze, będące podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego. Stwierdzono, że sprzedaż oleju opałowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokonywana była na podstawie paragonów i faktur VAT (także dołączonych do nich oświadczeń nabywców o przeznaczeniu zakupionego oleju na cele opałowe). Dyrektor UKS uznał, że szereg z okazanych przez spółkę oświadczeń nie spełniało - określonych przepisami prawa - wymogów, wynikających z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów
