Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 26 kwietnia 2013 r., sygn. II SAB/Po 6/13
Dostęp do informacji publicznej; Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Szaniecka Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz (spr.) Sędzia WSA Jakub Zieliński Protokolant St. sekretarz sąd. Joanna Wieczorkiewicz-Skoczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi E. K. na bezczynność A Spółka Akcyjna [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej postanawia odrzucić skargę
Uzasadnienie
E. K., reprezentowana przez zawodowego pełnomocnika procesowego, wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność spółki określonej jako: "A S.A. Oddział w K. [...]" w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Strona skarżąca na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 i 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 - dalej: p.p.s.a.) zarzuciła spółce bezczynność polegającą na nieudostępnieniu informacji publicznej na jej wniosek z dnia 12 stycznia 2012 r. w terminie wskazanym w art.13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198 ze zm.), przy jednoczesnym niewydaniu rozstrzygnięcia w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej lub umorzenia postępowania zgodnie z art. 17 ust.1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Skarżący wnieśli o stwierdzenie bezczynności "A S.A. Oddział w K." oraz o zobowiązanie jej do udzielenia informacji w żądanym zakresie i w żądanej formie.
W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podniosła, że w zakresie przedmiotowej skargi nie są związani jakimkolwiek terminem do jej wniesienia. Wskazując na treść art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, stwierdziła, że użycie w tym przepisie terminu "zadania publiczne" eliminuje element podmiotowy i oznacza, że zadania publiczne mogą być wykonywane przez różne podmioty niebędące organami władzy i bez konieczności przekazywania tych zadań, a dystrybucja energii elektrycznej jest zadaniem publicznym. W świetle tego skarżący uznali, że żądanie udostępnienia decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych dotyczy "sprawy publicznej" i nakłada na przedsiębiorstwo obowiązek udzielenia informacji dotyczącej tej sprawy.
