Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2013 r., sygn. III SA/Wa 2759/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Sędziowie Sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Sędzia WSA Jarosław Trelka, Protokolant referent stażysta Katarzyna Smaga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi Z. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za okres od stycznia do grudnia 2006 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję w części dotyczącej określenia zobowiązania za miesiące od stycznia do listopada 2006 r., 2) oddala skargę w zakresie określenia zobowiązania za grudzień 2006 r., 3) stwierdza, że decyzja nie może być wykonana w części, w jakiej została uchylona, 4) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz Z. z siedzibą w W. kwotę 11195 zł (słownie: jedenaście tysięcy sto dziewięćdziesiąt pięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Z przedłożonych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie akt sprawy wynikało, iż Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w W. w ramach przeprowadzonej kontroli podatkowej w Z. z siedzibą w W. (dalej jako: "Związek", "Strona" lub "Skarżąca") w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2006 r. stwierdził, że Związek jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi praw autorskich artystów wykonawców zwanymi "prawami do artystycznych wykonań". Związek działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 904 - dalej: "prawo autorskie"), międzynarodowych konwencji ratyfikowanych przez Rzeczypospolitą Polską oraz postanowień Statutu. Podstawowym celem Związku jest zbiorowe zarządzanie prawami do artystycznych wykonań, ochrona prawa, promowanie działalności artystycznej artystów wykonawców oraz niesienie im w razie potrzeby pomocy materialnej. Związek wykonując swoje zadania powierzone przez artystów wykonawców zawiera umowy licencyjne z nadawcami i odtwórcami artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno - muzycznych. Zgodnie z umową licencjobiorca powinien przekazać Związkowi listę odtworzonych wykonań wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację wykonawców bądź wykaz nadawców, których program emituje w przypadku udostępniania programów radiowych i telewizyjnych. Związek inkasuje od licencjobiorców wynagrodzenie z tytułu publicznego odtwarzania i nadawania artystycznych wykonań, a następnie dokonuje podziału tych kwot uprawnionym podmiotom. Ponadto organ ustalił, że przedmiotem umów licencyjnych były artystyczne wykonania utworów muzycznych i słowno muzycznych artystów wykonawców, którzy umocowali Związek do zarządzania i ochrony ich praw do wykonań oraz artystów wykonawców, których prawami do wykonań Związek nie zarządza. Związek inkasował od licencjobiorców wynagrodzenie z tytułu publicznego odtwarzania i nadawania artystycznych wykonań, a następnie po pobraniu 20% prowizji dokonywał podziału tych kwot uprawnionym podmiotom. Podział dokonywany był na podstawie przekazywanych do Związku wykazów nadań bądź odtworzeń. Dodatkowo Związek pobierał 10% prowizję od wpłat przekazywanych kwartalnie przez S. dotyczących wynagrodzeń należnych z tytułu nadań artystycznych wykonań w T.. dla reprezentowanych przez Związek artystów wykonawców. Każdorazowo przekazywano do Związku w formie elektronicznej szczegółową dokumentację repartycji wynagrodzeń z T. na podstawie, której Związek dokonywał poszczególnym artystom wykonawcom wypłat. W przypadku wpływów na rachunek bankowy za korzystanie z artystycznych wykonań, których Związek nie był w stanie zidentyfikować, kwoty nie podlegały wypłatom i były księgowane na koncie 200-6 "Wpłaty bez umów". W momencie zidentyfikowania wpłacającego były przeksięgowane na konto 201-1 "Licencje-nadawcy" i podlegały podziałowi i wypłacie uprawnionym artystom. Organ podkreślił, że Skarżąca w badanym okresie nie była zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług, nie prowadziła ewidencji zakupu dla potrzeb ustawy o VAT oraz nie składała deklaracji VAT-7. Dopiero w dniu 1 kwietnia 2011 r. Związek złożył do [...] Urzędu Skarbowego W. zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, w którym wskazał dzień 2 kwietnia 2011 r., jako przewidywaną datę wykonywania czynności.
