Wyrok WSA w Kielcach z dnia 23 maja 2013 r., sygn. I SA/Ke 51/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Teresa Kobylecka, Sędzia WSA Danuta Kuchta, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 23 maja 2013 r. sprawy ze skargi D. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2012 r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. nr [...] z dnia [...]2011 r., określającą D. S. (dalej również jako “skarżący") zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 1107 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki Toyota Corolla Verso o nr VIN [...], rok produkcji 2005.
W motywach rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że poprzednia decyzja Dyrektora Izby Celnej z dnia [...]2011 r. utrzymująca w mocy decyzję organu pierwszej instancji została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 27 października 2011 r. sygn. akt I SA/Ke 464/11. Uchylając decyzję Sąd wskazał, że przy ponownym rozpatrywaniu sprawy organ podatkowy w oparciu o istniejący materiał źródłowy podejmie działania zmierzające do wyjaśnienia, czy w dacie nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowy pojazd był samochodem osobowym. W tym celu organ miał przeanalizować i ocenić cały zgromadzony materiał dowodowy, uwzględniając pismo Toyota Motor Poland z dnia 10 sierpnia 2011 r.
Rozpatrując ponownie sprawę Dyrektor Izby Celnej wskazał, że istotą sporu jest ocena, czy wobec skarżącego powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki Toyota Corolla Verso, a zatem ustalenie, czy przedmiotowy pojazd jest samochodem osobowym klasyfikowanym w pozycji CN 8703 (do której należą pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo - towarowymi /kombi/ oraz samochodami wyścigowymi), czy też samochodem ciężarowym klasyfikowanym w pozycji CN 8704 - pojazdy samochodowe do transportu towarowego. Opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają bowiem m.in. samochody osobowe objęte pozycją CN 8703. W tym kontekście organ przytoczył treść art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 ze zm., dalej jako “u.p.a."). Wskazał również, że do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), zgodnie z art. 3 u.p.a. Wyjaśnił przy tym, że Nomenklatura Scalona (CN) jest stosowaną w Unii Europejskiej nomenklaturą towarów na potrzeby celne oraz statystyki handlu wewnątrzwspólnotowego. Zgodnie z obowiązującą Nomenklaturą CN klasyfikacja taryfowa pojazdów samochodowych zależna jest jedynie od ich cech zewnętrznych. Natomiast grupowanie pojazdów w świetle przepisów ruchu drogowego nie może mieć znaczenia dla ustalenia ich kodu CN.
