Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 24 maja 2013 r., sygn. I SA/Wr 377/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Borońska, Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Łoboda (sprawozdawca), Sędzia WSA Marek Olejnik, Protokolant Edyta Luniak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 maja 2013 r. sprawy ze skargi W. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za wrzesień 2007 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi złożonej w tej sprawie przez W.M. (zwanego dalej skarżącym, stroną, podatnikiem) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia 16 stycznia 2013 r. Nr [...], utrzymująca w mocy orzeczenie Naczelnika Urzędu Celnego we W. określające skarżącemu kwotę zobowiązania w podatku akcyzowym za miesiąc wrzesień 2007 r. w wysokości 3.540 zł.
Sąd przyjął następujący stan faktyczny sprawy. W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego w zakresie prawidłowości rozliczenia z budżetem państwa podatku akcyzowego ustalono, iż część oświadczeń, posiadanych przez skarżącego, o przeznaczeniu oleju opalowego na cele opałowe nie odzwierciedla stanu rzeczywistego, uznano zatem, że osoby wskazane na oświadczeniach jako nabywcy oleju opałowego nie są faktycznymi nabywcami opałowego. Stwierdzono bowiem liczne nieprawidłowości w przypadku większości oświadczeń złożonych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Oświadczenia nie zawierały wszystkich danych, określonych w przepisach podatkowych, niezbędnych dla zastosowania preferencji w przypadku sprzedaży oleju opałowego, w szczególności m.in. NIP i nr PESEL nabywcy oraz rodzaju lub typu urządzenia grzewczego. W niektórych przypadkach oświadczenia zawierały nieczytelne dane nabywcy oraz brak adresu zamieszkania bądź brak adresu miejsca, gdzie znajduje się urządzenie grzewcze. W celu jednoznacznego wyjaśnienia wszelkich wątpliwości, w szczególności potwierdzenia faktycznego przeznaczenia zakupionego oleju opałowego, w toku prowadzonego postępowania przeprowadzono czynności mające na celu weryfikację składanych oświadczeń. W sytuacji zwrotu korespondencji z adnotacją adresat nieznany, bądź problemów z ustaleniem nazwiska, składano stosowne wnioski do urzędów miast, gmin, urzędów skarbowych, a także dokonano sprawdzenia danych w Centralnej Bazie Danych PESEL oraz Wydziale Udostępniania Danych Centrum Presonalizacji Dokumentów MSW w W. W tym zakresie chodziło o ustalenie adresów nabywców oleju opałowego w celu dokonania weryfikacji złożonych oświadczeń, a tym samym ustalenia faktycznego przeznaczenia zakupionego oleju opałowego.
