Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 25 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Ol 361/13
Odrzucenie skargi
Dnia 25 czerwca 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Janina Kosowska Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwca 2013 roku sprawy ze skargi D. R. - pełnomocnika inicjatora referendum na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie przeprowadzenia referendum gminnego postanawia - odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 lutego 2013r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski stwierdził nieważność uchwały nr XXXIV/339/2013r Rady Miejskiej w Iławie z dnia 6 lutego 2013r. w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego dotyczącego likwidacji Straży Miejskiej w Iławie. W uzasadnieniu wskazano, iż na wniosek mieszkańców Rada Miejska w Iławie postanowiła przeprowadzić referendum na terenie Gminy Miejskiej Iława, w którym treść pytania referendalnego została sformułowana następująco: "Czy jesteś za likwidacją Straży Miejskiej w styczniu 2013r. jako jednostki budżetowej Gminy Miejskiej w Iławie?". Powołując się na przepisy ustawy o referendum lokalnym oraz orzecznictwo Sądu Najwyższego wskazano, iż pytanie referendalne winno być sformułowane jasno, w sposób zrozumiały i niewprowadzający w błąd co do charakteru rozstrzygnięcia, a jego wynik nie może prowadzić do rozstrzygnięcia sprzecznego z prawem. Przy czym organ związany jest stanowiskiem wyborców co do treści wniosku mieszkańców i nie ma możliwości modyfikacji pytań referendalnych. Wskazano, iż w przedmiotowej sprawie gdyby jego wynik był wiążący dla organów gminy, a większość głosujących opowiedziałaby się za likwidacją straży miejskiej z datą wsteczną, to prowadziłoby to do rozwiązania sprzecznego z prawem, a mianowicie z Konstytucyjną zasadą niedziałania prawa wstecz, zasadą zaufania obywateli do organów państwa, zasadą pewności prawa, a także funkcjonowania instytucji publicznych. Podniesiono, iż już w dacie składania wniosku tj. w dniu 21 stycznia 2013r. był on obarczony wadą prawna, co sygnalizowała Komisja Rady opiniująca wniosek, co winno skłonić Radę do niepodejmowania przedmiotowej uchwały.
