Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 26 czerwca 2013 r., sygn. II SA/Rz 358/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Maria Piórkowska Sędziowie WSA Paweł Zaborniak /spr./ NSA Maria Serafin - Kosowska Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 26 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi J. P. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania -skargę oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi J. P. jest postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (zwany dalej: WINB) z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...] stwierdzające niedopuszczalność odwołania wniesionego przez J. P. od pisma Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: PINB) z dnia [...] stycznia 2012 r., nr [...].
Zaskarżone rozstrzygnięcie zostało wydane w oparciu o następujące okoliczności faktyczne i prawne: pismem z dnia 19 stycznia 2012 r., nr [...], PINB udzielił J. P. odpowiedzi na jego pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Organ odniósł się do żądań wnioskodawcy dotyczących wglądu do akt sprawy prowadzonej pod sygnaturą: [...]. Stwierdził, że nie jest możliwe przedstawienie sprawozdania z czynności podejmowanych w toku tego postępowania. Zgłoszone żądanie nie odpowiada regulacjom ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jednocześnie Organ przekazał wyżej wymienionemu żądany przez niego odpis pisma z 6 grudnia 2011 r., o nr [...].
Odwołanie od w/w pisma PINB złożył do WINB J. P. uznając, że jest to decyzja o odmowie dostępu do informacji publicznej. Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2012 r., nr [...] WINB stwierdził, że odwołanie J. P. jest niedopuszczalne. W uzasadnieniu wskazał, że odwołanie, zgodnie z art. 127 § 1 k.p.a., przysługuje jedynie stronie postępowania, tylko i wyłącznie od decyzji wydanej w pierwszej instancji. Tymczasem kwestionowane pismo PINB z dnia [...] stycznia 2012 r. nie posiada cech aktu administracyjnego, jakim jest decyzja. Organ odwoławczy podkreślił, że PINB odpowiadając stronie nie miał podstaw do wydawania decyzji administracyjnej. Nie wydaje się jej bowiem, kiedy wnioskowana informacja nie jest informacją publiczną.
