Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 505/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Semiczek, Sędziowie Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska, Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska (sprawozdawca), Protokolant Edyta Luniak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 lipca 2013 r. sprawy ze skargi A spółki cywilnej we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1 Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej we W. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...], określającą A spółce cywilnej we W. (dalej: spółka, strona skarżąca) zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego samochodu marki AUDI A6 w kwocie 9.764 zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki Audi A6 o numerze nadwozia [...], rok produkcji 2008, pojemność silnika 2698 cm³ , w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód strona zakupiła od niemieckiej firmy B z siedziba w W. w dniu [...] października 2010 r. (data wystawienia faktury) za kwotę 13.207,71 euro, za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego C; D; E. Po zakupie samochodu, w dniu [...] listopada 2010 r. (w czasie gdy właścicielem była spółka), samochód został czasowo zarejestrowany na terenie Niemiec przez D. W. (wspólnika spółki), jako samochód ciężarowy. W dokumencie rejestracyjnym pojazd ten określono jako samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynię ładunkową z dwoma miejscami siedzącymi, przy czym posiadał oddzielona przestrzeń ładunkową oraz zabezpieczone punkty mocowań pasów i siedzeń tylnego rzędu. Za datę powstania obowiązek podatkowego, tj. przemieszczenia pojazdu na teren kraju, z uwagi na brak innych dowodów, organ przyjął datę pierwszego badania technicznego, tj. 25 listopada 2010 r. , (pierwszy dowód potwierdzający obecność ww. samochodu w Polsce).W badaniu technicznym przeprowadzonym przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów F - G zs. w B. samochód określono jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Z oświadczenia ww. firmy z dnia [...] marca 2011 r. wynika, że firma ta dokonała demontażu zabudowy oraz montażu siedzeń z zagłówkami wraz z pasami bezpieczeństwa i wydała kolejne zaświadczenie, w którym stwierdzono, że nabyty przez spółkę pojazd jest samochodem ciężarowym z pięcioma miejscami siedzącymi. W takim stanie spółka odsprzedała auto 5 kwietnia 2011 r. firmie I S.A. z/s we W. W wystawionej fakturze nie określiła typu pojazdu, wskazała jedynie markę, rok. produkcji nr rejestracyjny kolor i nr nadwozia. Samochód został zarejestrowany po raz pierwszy na terenie Polski w dniu 6 kwietnia 2011 r. w specyfikacji samochodu ciężarowego z pięcioma miejscami siedzącymi. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu [...] października 2012 r. W wyniku oględzin pojazdu stwierdzono, że jest to samochód jednobryłowy typu combi pięciodrzwiowy, z dwoma rzędem siedzeń wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Pojazd posiada okna wzdłuż bocznych palili oraz w drzwiach bagażnika. Szyby regulowane są elektrycznie. Siedzenia mocowane w oryginalnych miejscach, bez śladów przeróbek Siedzenia posiadają tapicerkę jednorodną co do koloru i materiału- tkanina o takim samym stopniu zużycia w oby rzędach. Nie stwierdzono stałej przegrody oddzielającej przestrzeń dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, w której może być przewożony towar, jedynie za drugim rzędem siedzeń składaną materiałowa siatkę wysuwaną na rolecie. W pojeździe jest i sześć poduszek powietrznych (2 w przedniej części pojazdu dla pasażerów z pierwszych siedzeń, kolejne 2 w przednich fotelach i 2 w słupkach bocznych dla pasażerów z drugiego rzędu siedzeń). W drugim rzędzie siedzeń stwierdzono też dywaniki i wykładzinę podłogowa, oświetlenie w środkowej części kabiny i tylnej bagażnika, popielniczki, uchwyty i podłokietniki w części wewnętrznej w drugim rzędzie siedzeń oraz oryginalnie zamontowane głośniki. Ponadto pojazd wyposażony był w felgi aluminiowe, szyby regulowane elektrycznie, nawigację, czujniki parkowania, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie, czujniki deszczu. Organ pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w S., że przedmiotowy samochód od pierwszej rejestracji na terenie Niemiec, tj. od dnia 8 kwietnia 2008 r. był zarejestrowany jako samochód osobowy. Dopiero od 23 listopada 2010 r. został zarejestrujemy czasowo w Niemczech jako samochód ciężarowy, wówczas właścicielem pojazdu była spółka. Działania te miału doprowadzić do pierwszej rejestracji w Polsce z pominięciem zapłaty akcyzy. Łączyło się to bowiem z brakiem obowiązku przedłożenia przy pierwszej rejestracji w kraju dowodu zapłaty akcyzy.
