Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 117/13
Dnia 25 lipca 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Łoboda (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Henryka Łysikowska, Sędzia WSA Ewa Kamieniecka, Protokolant Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 lipca 2013 r. sprawy ze skargi J. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] listopada 2012 r. Nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za marzec 2007 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi J.S.-W. była decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia 26.11.2012 r. (nr [...]) mocą której organ ten w trybie odwoławczym uchylił w całości decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia 23.04.2012 r. (nr [...]) określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za marzec 2007 r. w wysokości 18.520 zł i w to miejsce określił zobowiązanie 17.720 zł.
Z poczynionych w sprawie podatkowej ustaleń wynikało, że J.S.-W. w roku 2007 prowadziła działalność gospodarczą w zakresie obrotu olejem opałowym lekkim, w ramach czego dokonywała jego sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Organ stwierdził, że podatniczka w okresie od stycznia do grudnia 2007 r. dokonała sprzedaży 236.620,3 litra oleju opałowego, z czego w marcu - 7.684 l. na rzecz podmiotów gospodarczych oraz 15.915 l. na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (tu w ramach 44 transakcji). Sprzedaże były dokonywane na cele opałowe.
W toku postępowania dokonano weryfikacji przede wszystkim transakcji sprzedaży oleju na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Organ występował do właściwych urzędów prowadzących ewidencje ludności o potwierdzenie danych osobowo-adresowych zawartych w treści oświadczeń o nabyciu oleju na cele opałowe. Następnie kierował pisma z zapytaniem oraz wezwania wykorzystując dane w oświadczeniach, za wyjątkiem gdy były niekompletne i uniemożliwiały korespondencję. Dotyczyło to również przypadków, gdy pod danym adresem figurowały inne osoby niż nabywca oleju. W odniesieniu do osób, których danych personalnych nie potwierdziły właściwe urzędy, dokonano sprawdzenia poprawności numeru PESEL / NIP poprzez Służbę Dyżurną Izby Celnej, ewentualnie internetowy kalkulator poprawności numerów PESEL i NIP. Stwierdzenie prawidłowości numeru oraz ustalenie danych adresowych powodowało kierowanie korespondencji. W niektórych przypadkach dokonywane były oględziny miejsc odpowiadających danym adresowym zawartym w oświadczeniach o nabyciu oleju.
