Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 sierpnia 2013 r., sygn. IV SA/Po 468/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Bąk-Marciniak (spr.) Sędziowie WSA Tomasz Grossmann WSA Maciej Busz Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Hołyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi H. S. na decyzję Wojewody W. z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] grudnia 2012r. nr [...] Starosta P., po rozpatrzeniu wniosku z dnia [...].10.2012r. "X" spółka z o.o. w Sz. o udzielenie pozwolenia na budowę parku wiatrowego W. II " E". S. Etap I - budowa elektrowni wiatrowych i układu komunikacyjnego, zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dwóch elektrowni wiatrowych o łącznej mocy nominalnej 5,0 MW każda wraz z infrastrukturą techniczną, położonych na działkach [...], [...], [...] i [...] położonych w M., gmina S. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4, art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) zwanej dalej: pr. bud. i art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Od powyższej decyzji wniósł odwołanie H. S. Domagał się uchylenia zakwestionowanej decyzji, twierdząc, iż nie wyraża zgody na budowę elektrowni wiatrowych, które będą sąsiadować z jego działkami, co spowoduje obniżenie wartości jego gruntu i gospodarstwa rolnego, nadto będzie miało szkodliwy wpływ na zdrowie jego i najbliższych, a całodobowy hałas wytwarzany przez wiatraki spowoduje ujemne skutki oddziaływania na organizm.
Po rozpatrzeniu odwołania Wojewoda W. decyzją z dnia [...] marca 2013r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Wojewoda wskazał, że wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę poprzedzone jest sprawdzeniem przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej zgodności projektu budowlanego z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, a także z wymaganiami ochrony środowiska, określonymi w szczególności w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Inwestor w niniejszej sprawie wykonał obowiązki nałożone w art.33 ust.2 pr.bud. Organ I instancji wykonał obowiązek sprawdzenia projektu budowlanego określony w art.35 ust.1 pkt 1-4 pr.bud. Projekt ten jest zgodny z ustaleniami ostatecznej decyzji Burmistrza S. z dnia [...].10.2010r. nr [...] o warunkach zabudowy. Warunki te ograniczyły m.in. wysokość elektrowni wiatrowych do 170 m. Zatwierdzony projekt budowlany wskazuje, że inwestor zamierza wybudować elektrownie wiatrowe, o wysokości maksymalnej 149,94 m (przy pionowo ustawionym śmigle). Zamiar inwestora obejmuje budowę dwóch elektrowni wiatrowych z układem komunikacyjnym w I etapie budowy. Etap II i III nie obejmuje budowy trzeciej elektrowni wiatrowej, jak podniósł odwołujący, lecz budowę linii kablowej i przebudowę istniejących dróg. W zakresie zarzutu odwołującego dotyczącego uciążliwości inwestycji dla istniejącej zabudowy, organ wskazał, iż jest związany ustaleniami ostatecznej decyzji Burmistrza S. o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia [...] kwietnia 2010r. nr [...]. W decyzji tej ustalono warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji, eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich; wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym. W przypadku budowy przedmiotowych elektrowni nie zachodziła konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Decyzją tą rozstrzygnięto również kwestię dopuszczalnego poziomu hałasu infradźwięków w środowisku. Niniejsza inwestycja zlokalizowana na gruntach rolnych i w odległości ponad 500 m od istniejącej zabudowy mieszkaniowej nie będzie wywierała szkodliwych oddziaływań na człowieka. Dodatkowo organ nałożył obowiązek na inwestora przeprowadzenia badań poziomu hałasu oraz infradźwięków emitowanych przez elektrownie na tereny zabudowy mieszkaniowej po oddaniu inwestycji do użytkowania. Nie stwierdzono również niezgodności projektu zagospodarowania terenu z przepisami, ani tego, by zatwierdzony projekt był niekompletny i nie posiadał wymaganych przepisami opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń. W sytuacji gdy inwestor wykona nałożone przepisami prawa budowlanego obowiązki związane z wydaniem decyzji pozwolenia na budowę, organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może odmówić udzielenia pozwolenia budowlanego. Decyzja organu I instancji nie została podjęta z pogwałceniem zasad postępowania administracyjnego.
