Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 września 2013 r., sygn. II SA/Go 694/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Bohdanowicz Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2013 r. sprawy ze skargi R.W. na decyzję Komendanta Oddziału Straży Granicznej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wwóz odpadów na terytorium RP bez wymaganego zezwolenia I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Placówki Straży Granicznej z dnia [...] r. nr [...], II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Komendanta Oddziału Straży Granicznej na rzecz skarżącego R.W. kwotę 1.617 (tysiąc sześćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] maja 2012r. nr [...] Komendant Placówki Straży Granicznej na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007r., nr 125, poz. 874 ze zm.) nałożył na R.W. karę pieniężną w kwocie 10000 zł.
W uzasadnieniu organ powołał się na art. 92a ust. 1 oraz ust. 6 i lp. 4.5. załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym wskazując na naruszenie przez R.W. przepisów prawa polegające na wwozie odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia (art. 87 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o transporcie drogowym w związku z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010r., nr 185, poz. 1243 ze zm.) i art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. z 2007r., nr 124, poz. 859 ze zm.). Komendant Placówki Straży Granicznej wskazał na następujący stan faktyczny sprawy.
Dnia [...] listopada 2010r. w miejscowości [...] funkcjonariusze Placówki zatrzymali do kontroli drogowej samochód ciężarowy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] wraz z przyczepą ciężarową marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Na przyczepie przewożony był samochód marki [...] o nr VIN: [...], mocno uszkodzony. Uszkodzona była karoseria samochodu w szczególności przód, tył i prawa strona, wyposażenie, silnik z osprzętem, zawieszenie przednie z układem kierowniczym, zawieszenie tylne, układ napędowy. Kierowcą kontrolowanego pojazdu był obywatel RP R.W.. Na żądanie funkcjonariusza kierujący okazał: prawo jazdy, dowód osobisty, dowód rejestracyjny i ubezpieczenie OC samochodu ciężarowego oraz dowód rejestracyjny przyczepy ciężarowej i ubezpieczenie OC, rachunek zakupu przewożonego samochodu oraz drugą cześć dowodu rejestracyjnego (niemiecki) pojazdu [...]. Na podstawie oświadczenia kierowcy ustalono, że zakupił on przewożony pojazd dla siebie. Okazany rachunek opiewał na kwotę 1100 Euro. Ponadto na podstawie oświadczenia kontrolowanego oraz okazanych do kontroli dokumentów ustalono, że wykonywany był niezarobkowy międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy z Niemiec do Polski. Z danych zapisanych w dowodzie rejestracyjnym samochodu marki [...] nr rej. [...] wynikało, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2950 kg, natomiast dopuszczalna masa przyczepy marki [...] nr rej, [...] wynosi 2000 kg. Tym samym dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi 4950 kg. Uwzględniając zatem nieodpłatny charakter przewozu drogowego wykonywanego w dniu [...] listopada 2010 r. organ zakwalifikował go, stosownie do treści art. 4 pkt 6 ustawy o transporcie drogowym, jako niezarobkowy międzynarodowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne wykonywany z przekroczeniem granicy Rzeczpospolitej Polskiej. Jednocześnie uwzględniając stan techniczny przewożonego pojazdu marki [...] organ uznał, iż jest on odpadem należącym do kategorii Q2 - "produkty nieodpowiadające wymaganiom jakościowym", kod "160104*" - "zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy" (załącznik do rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów, Dz. U. nr 112 poz. 1206), w związku z czym kierowca obowiązany był mieć przy sobie i okazać na żądanie uprawnionego organu kontroli miedzy innymi wymagane przy przewozie odpadów dokumenty, w tym przypadku decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska zezwalającą na wwóz do Polski odpadu. R.W. nie okazał i nie posiadał wymaganego zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym dokumentu w związku z międzynarodowym przemieszczaniem odpadów, przewóz nie został zgłoszony właściwym organom kraju wysyłki i przeznaczenia zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów. W związku z powyższym w myśl art. 2 pkt 35 lit. a) wspomnianego rozporządzenia zdaniem organu było to nielegalne przemieszczanie odpadów. Wobec powyższego stwierdzono naruszenie wyszczególnione w l.p. 7.5. załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, tj. "przywóz drogowy (wwóz) odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia". Przesłuchany w charakterze świadka R.W. zeznał, iż przewożony pojazd zakupiony został w Niemczech. Kupił je dla siebie, zamierza je wyremontować we własnym zakresie a część napraw zlecić wykwalifikowanym warsztatom naprawczym. W toku prowadzonego postępowania organ wystąpił o opinię biegłego w zakresie oceny stopnia ubytku wartości przewożonego samochodu. Z przedstawionej przez biegłego dr inż. M.Ż. opinii nr [...] wynika, iż ubytek wartości samochodu wynosi 93 %, zaś wartość pozostałości z pojazdu to 5800 zł, a stopień uszkodzenia 79 %.
