Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. I SA/Kr 1414/13
|Sygn. akt I SA/Kr 1414/13 | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 8 stycznia 2014 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Jarosław Wiśniewski, Sędziowie: WSA Bogusław Wolas (spr.), WSA Urszula Zięba, Protokolant: st.sekr.sąd. Bożena Piątek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2014 r., sprawy ze skarg R.P., na decyzje Dyrektora Izby Celnej, z dnia 21 czerwca 2013r. nr [...],, [...],, [...],, [...],, [...],, [...], w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu, - skargi oddala -
Uzasadnienie
Decyzjami z dnia 8 kwietnia 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego określił R.P. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia określonych w poszczególnych decyzjach samochodów osobowych:
- w kwocie 16 553 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Volvo XC90 nr nadwozia [...], pojemność silnika 2400 cm3, rok produkcji 2008,
- w kwocie 11 295 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Toyota RAV-4 nr nadwozia [...], pojemność silnika 2231 cm3, rok produkcji 2008,
- w kwocie 13 757 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Mitsubishi Outlander nr nadwozia [...], pojemność silnika 2179 cm3, rok produkcji 2008,
- w kwocie 30 639 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Toyota Land Cruiser nr nadwozia [...], pojemność silnika 4 461 cm3, rok produkcji 2008,
- w kwocie 16 415 złotych z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Volkswagen Touareg nr nadwozia [...], pojemność silnika 2.967 cm3, rok produkcji 2006,
- w kwocie 23 461 złotych z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Mazda CX9 nr nadwozia [...]2, pojemność silnika 3.720 cm3, rok produkcji 2009.
Organ uznał bowiem, że w świetle klasyfikacji Scalonej Nomenklatury (CN) wymienione pojazdy są samochodami klasyfikowanym w pozycji CN 8703 - pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, nie zaś jak twierdził podatnik samochodami ciężarowymi, klasyfikowanymi w pozycji CN 8704 - pojazdy samochodowe do transportu towarów. Zaznaczył, że o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu decyduje jego producent, ponieważ to właśnie on tworzy konstrukcję pojazdu zgodną z normami bezpieczeństwa, przepisami o ruchu drogowym itp., która ma odpowiadać określonemu przeznaczeniu pojazdu po opuszczeniu przezeń taśmy produkcyjnej. Użytkownicy samochodów klasyfikowanych w pozycji CN 8703, dokonując przeróbek i adaptacji wnętrza takich samochodów w celu przystosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkowych (np. do przewozu towarów), nie zmieniają tymi działaniami konstrukcyjnego przeznaczenia samochodu. Organ zwrócił uwagę, że przedmiotowe pojazdy przystosowano do przewozu towarów jedynie na określony, krótki czas. Z zebranego materiału nie wynika, aby na stałe dokonywano ingerencji (przeróbek) w panelach okien bocznych, drzwiach, w wyposażeniu w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa i siedzeń, co wskazuje, że samochody w momencie nabycia wewnątrzwspólnotowego spełniały wymagania samochodu osobowego, określone w notach wyjaśniających do pozycji 8703.
