Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2014 r., sygn. IV SA/Po 1258/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Radzicka po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2014 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skarg W.Sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia (...) r. nr (...) z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi postanawia wstrzymać wykonanie zaskarżonych decyzji
Uzasadnienie
Pismem z dnia (...) r. W. Sp. z o.o. z siedzibą w P. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargi na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia (...) r. nr (...) i nr (...) utrzymujące w mocy decyzję Marszałka Województwa W. z dnia (...) r. nr (...) i nr (...) wymierzające skarżącej Spółce opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi w I półroczu (...) r. r. w kwocie (...)zł oraz w II półroczu w kwocie (...) zł.
W skargach spółka zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonych decyzji do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia skarg. Uzasadniając wnioski skarżąca podniosła, że poza opłatami wymierzonymi w niniejszych sprawach, suma wszystkich opłat, obejmujących pozostałe półrocza, naliczonych przez Marszałka Województwa W. w dniu (...) r., wynosi łącznie (...) zł. Uiszczenie takiej sumy wraz z proporcjonalnie wysokimi odsetkami bądź zajęcie jej w drodze postępowania egzekucyjnego, przesądzałoby o konieczności rozważenia zgłoszenia wniosku o upadłość lub likwidację spółki.W., a co za tym idzie, także o naruszeniu interesów współpracujących z tą spółką podmiotów gospodarczych oraz jej klientów. W ocenie skarżącej wykonanie zaskarżonej decyzji niewątpliwie pociągnęło by za sobą nieodwracalne skutki. Na terenie obsługiwanym przez spółkę W. przy ul. D. (...) oraz ul. O. (...) w P. działalność gospodarczą prowadzi około 100 różnych podmiotów gospodarczych. Skarżąca Spółka ma podpisane umowy na dostawę wody oraz na odbiór ścieków z 33 podmiotami, natomiast te z kolei podnajmują swoje tereny następnym firmom. Łącznie powyższe podmioty gospodarcze zatrudniają od 1500 do 2000 osób. Egzekwowanie tak znacznych kwot, jak te które są zaskarżone niniejszymi skargami oraz dochodzenie kolejnych podobnych kwot za pozostałe półrocza skutkowałoby koniecznością postawienia spółki W. w stan upadłości i zakończenia działalności. Zaledwie kilkugodzinna przerwa w odbiorze ścieków powoduje zablokowanie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez wszystkie podmioty działające na przedmiotowym terenie. W opisanym rejonie prowadzona jest działalność gospodarcza nieprzerwanie od 1968 roku. Wówczas powstało w tym miejscu P. Zjednoczenie Budownictwa. Obecnie znajdują się tutaj firmy między innymi budowlane, spożywcze, odzieżowe, meblowe, a także firmy zajmujące się usługami magazynowymi, logistycznymi oraz sprzedażą narzędzi, materiałów elektrycznych, akcesoriów telefonicznych, sztucznych kwiatów i artykułów dla małych dzieci. Zablokowanie działalności gospodarczej wszystkich powyższych firm jednocześnie, doprowadziłby do trudnej do przewidzenia i nieodwracalnej katastrofy społecznej i gospodarczej. Skarżąca podkreśliła, że przy założeniu, że pod adresem ul. D. (...) i ul. O. (...) zatrudnionych jest bezpośrednio około 2000 osób, ewentualne zwolnienia dotknęły by rodzin skupiających wraz ze współmałżonkami i dziećmi około 10.000 ludzi. Do powyżej grupy 10.000 ludzi, dochodzi jeszcze większa grupa skupiająca pracowników firm kooperujących z podmiotami prowadzącymi produkcję i usługi przy ul. D. (...) i przy ul. O. (...) w P. oraz członków ich rodzin. W okresie obecnej recesji gospodarczej doprowadzenie do nagłego zamknięcia około 100 podmiotów gospodarczych doprowadziłoby do skutków społecznych trudnych do przewidzenia, nie tylko w skali województwa wielkopolskiego, ale przekraczających znacznie nasz region. Niewyobrażalne na ten moment byłyby ewentualne roszczenia odszkodowawcze firm zlokalizowanych na przedmiotowym terenie, zmuszonych nagle zaprzestać swojej działalności z winy Miasta P.. To Miasto P. bowiem do dnia dzisiejszego nie wykonało kolektora ścieków, do wykonania którego było zobowiązane. Roszczenie odszkodowawcze mogłyby sięgać wielu milionów złotych i skutki ich powstania oraz zasięg oddziaływania również trudno przewidzieć na obecnym etapie postępowania. Egzekwowanie dodatkowej opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi stanowiącej różnicę między opłatą już zapłaconą przez spółkę W. w wysokości i w terminie określonym przez prawo, a opłatą naliczoną przez urząd za okres I półrocza 2010 r. w kwocie (...) zł oraz za okres II półrocza w kwocie (...) zł spowodowałoby, niezależnie od drastycznych skutków społecznych i gospodarczych opisanych powyżej, natychmiastowe wstrzymanie prac związanych z budowanym na własny koszt kolektorem ścieków. Wartość prac związanych z budową przez spółkę W. powyższego kolektora wynosi około (...) zł. Jest to ogromna kwota, którą spółka musi zgromadzić ze środków własnych oraz zaciągając pożyczki i biorąc kredyt. Realizując modernizację sieci wodociągowej spółka wzięła pożyczki przeznaczone na ten cel od wszystkich kontrahentów, którym dostarczała wodę, które następnie były spłacone w ciągu kolejnych pięciu lat. Budowa przedmiotowego kolektora ma umożliwić ochronę wód powierzchniowych, dzięki odprowadzaniu ścieków od wszystkich podmiotów gospodarczych działających na przedmiotowym terenie, bezpośrednio do sieci kanalizacji miejskiej. Wydanie zaskarżonych decyzji uniemożliwia spółce W. budowę na własny koszt kolektora ścieków, co stoi w ewidentnej sprzeczności z zadaniami marszałka województwa z zakresu ochrony środowiska. W rzeczywistości koszty budowy kolektora ponoszą wszyscy kontrahenci spółki W., tj około 100 podmiotów gospodarczych, którym spółka W. dostarcza wodę i od których odbiera ścieki. Pośrednio koszty te ponosi kilka lub kilkanaście tysięcy właścicieli firm, udziałowców spółek, pracowników, kontrahentów, a także ostatecznych konsumentów wszystkich podmiotów gospodarczych związanych z terenem przy ul D. i O. w P. Po raz pierwszy wszystkie osoby i podmioty gospodarcze wymienione powyżej poniosły już koszty narzucone przez miasto P. w okresie modernizacji sieci wodociągowej. Po raz drugi te same osoby i podmioty gospodarcze ponoszą koszty, które powinno ponieść miasto P. w okresie budowy kolektora ścieków. Po raz trzecie wyżej wymienione osoby i podmioty gospodarcze zmuszone byłyby ponieść koszty eksploatacji sieci wodno-kanalizacyjnej w przypadku obciążenia po kilku latach spółki W., przez Marszałka Województwa W., nowymi dodatkowymi opłatami za korzystanie ze środowiska. Od 1997 roku wyłącznie miasto P. zgodnie z obowiązującymi przepisami powinno ponosić wszystkie koszty związane z przejęciem, modernizacją i eksploatacją przedmiotowej sieci wodno-kanalizacyjnej.
