Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 lutego 2014 r., sygn. II SA/Po 792/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elwira Brychy (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Sędzia WSA Jakub Zieliński Protokolant St. sekretarz sąd. Joanna Wieczorkiewicz-Skoczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 lutego 2014 r. sprawy ze skargi W.M. na decyzję Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej z dnia [...] maja 2013 r. Nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 3 października 2012r. sygn. akt II SA/Po 527/12 uchylił postanowienie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej z [...] kwietnia 2012r., nr [...] oraz poprzedzające je postanowienie Powiatowej Komisji Lekarskiej z [...] marca 2012r. nr [...] o odmowie wszczęcia postępowania dotyczącego wniosku W. M. o ponowne ustalenie kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej. Sąd w uzasadnieniu wskazał, że Komisje Lekarskie obu instancji błędnie zastosowały art. 61a § 1 kpa, ponieważ sprawa ta została już wszczęta przez Wojskowego Komendanta Uzupełnień i jest w toku od 1 kwietnia 2008r. Zdaniem Sądu, po stwierdzeniu nieważności decyzji Wojskowego Komendanta Uzupełnień i Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego, którzy wniosek ten w 2008r. rozpatrzyli niewłaściwie, Powiatowa Komisja Lekarska miała obowiązek zakończyć już wszczęte postępowanie, a nie rozważać czy istnieją podstawy do jego wszczęcia.
Uwzględniając powyższe Powiatowa Komisja Lekarska rozpatrzyła wniosek W. M. z 1 kwietnia 2008r. o ponowne ustalenie kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej i decyzją z [...] marca 2013r., nr [...]na podstawie art. 105 §1 kpa w zw. z art. 28 ust. 4 i 4c ustawy z 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U z 2012r., poz. 461 ze zm.) umorzyła postępowanie. W uzasadnieniu swojej decyzji Powiatowa Komisja Lekarska podała, że W. M. orzeczeniem Rejonowej Komisji Lekarskiej nr [...] z [...]kwietnia 1996r. otrzymał kategorię zdrowia E - trwale niezdolny do służby wojskowej w czasie pokoju oraz w czasie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny. Od decyzji tej W. M. nie odwołał się, w związku z czym orzeczenie to stało się ostateczne i wiążące dla Komisji, a zainteresowany posiada status osoby o uregulowanym stosunku do służby wojskowej. W myśl przepisów znowelizowanej ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2009r. Nr 22, poz.120), które z uwagi na cele nowelizacji organ orzekający przyjął za podstawę prawną, nie kieruje się do powiatowych komisji lekarskich osób posiadających ostateczne orzeczenie lekarskie ustalające kategorię zdolności do czynnej służby wojskowej D lub E (art. 28 ust. 4c powyższej ustawy). Dalej Komisja Lekarska stwierdziła, że zainteresowany swoim wnioskiem z 1 kwietnia 2008r. wystąpił o ponowne skierowanie do komisji lekarskiej celem zmiany kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej, w związku z poprawą stanu zdrowia, nie wykazuje natomiast, że orzeczenie z 1996r. zostało wydane z naruszeniem przepisów obowiązującego prawa. W myśl art. 28 ust. 4d ustawy o powszechnym obowiązku obrony wyeliminowanie z obrotu prawnego ostatecznego orzeczenia wydanego przez komisję lekarską wiąże się z ustaleniem czy orzeczenie to zostało wydane z naruszeniem prawa.
