Wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 marca 2014 r., sygn. II SA/Kr 739/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Waldemar Michaldo Protokolant: Anna Balicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2014 r. sprawy ze skarg Z. P., R. M., R. M., J. M. oraz D. S. na decyzję Wojewody [...] z dnia 8 kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej skargi oddala.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 10 maja 2012 r. nr 3/4/2012 działając na podstawie art. 11 a ust.1, art. 11 f ust. 1, art. 11 i ust. 1, art. 12 ust. 1 - 4, 4c, 4d, art. 16 ust. 2 oraz art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, art. 123 ust. 2 i art. 124 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 § 1, § 2, art. 107 § 1 - 3 K.p.a. zatwierdził projekt budowlany i udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn.: "rozbudowa al. [.....] oraz ulic: [.....] oraz [.....] wraz z budową odcinka ul. [.....] w Krakowie (zadanie 2) o długości 200 m; rozbiórka, przebudowa oraz budowa infrastruktury technicznej; przebudowa oraz budowa ekranów akustycznych; rozbudowa infrastruktury tramwajowej wraz z siecią trakcyjną oraz przystankami dla komunikacji zbiorowej tramwajowej i autobusowej; oraz rozbiórka istniejącej zabudowy kolidującej z rozbudowanym układem drogowym" na działkach nr nr [.....]
Wskazany w uzasadnieniu decyzji stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.
Prezydent Miasta Krakowa działający przez Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w dniu 2 marca 2013 r. złożył wniosek o zezwolenie na realizację powyżej opisanej inwestycji drogowej. Przebieg projektowanej inwestycji zaznaczony został na dołączonych do wniosku załącznikach graficznych, wykonanych na mapie zasadniczej i szczegółowo opisany w projekcie budowlanym. Wniosek inwestora zawiera wszystkie wymagane przepisami art. 11 b ust. 1 i art. 11d ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, dokumenty i opinie. Projekt budowlany spełnia wymogi Prawa budowlanego i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Zgodnie z art. 11 a ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydaje starosta. W mieście na prawach powiatu kompetencja ta przysługuje prezydentowi miasta, zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. O wszczęciu postępowania w sprawie wydania przedmiotowej decyzji Prezydent Miasta Krakowa, zgodnie z art. 11 d ust. 5 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych zawiadomił wnioskodawcę i właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie tej decyzji na adres wskazany w katastrze nieruchomości oraz zawiadomił pozostałe strony w drodze obwieszczenia zamieszczonego na tablicy ogłoszeń w siedzibie Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa, opublikowanego w internecie w komunikatach UMK. W toku postępowania, jego strony wniosły zastrzeżenia. Podnoszono między innymi, że w rozwiązaniach projektowych nie zostało uwzględnione zapewnienie dojazdu na zaplecze posesji zlokalizowanej przy al. [.....] (zastrzeżenie wniesione przez W.G. ). Z kolei B.W. i P.N. zawnioskowały o spotkanie z Prezydentem Miasta Krakowa oraz zażaliły się na brak wyceny nieruchomości zawierającej się w liniach rozgraniczających teren inwestycji. W dniu 11 kwietnia 2012 r. wpłynęły zastrzeżenia w.S. , który wnioskował o uwzględnienie w projekcie drogi zjazdu z ulicy [.....] na działkę nr [.....] Z.P. wnioskował o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej z udziałem m.in. rzeczoznawcy w sprawie wywłaszczenia nieruchomości. Dnia 27 kwietnia 2012 r. do organu wpłynęła odpowiedź inwestora, w której poinformował, że zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 25 lipca 2008 o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych linie rozgraniczające terenu ustalone decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowią linie podziału nieruchomości. Teren zawarty w liniach rozgraniczających stanowić będzie pas drogowy i jest niezbędny do zrealizowania inwestycji drogowej. W związku z powyższym jedynie część działki 7/1 (to jest działka 7/4 utworzona po podziale) oraz część działki nr 256 jest niezbędna do zrealizowana ww. zamierzenia inwestycyjnego. Jednocześnie zgodnie z art. 13 właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje złożenie wniosku o nabycie pozostałej po podziale części nieruchomości. Inwestor informuje, że decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, które stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego wydaje się po nadaniu klauzuli ostateczności decyzji ZRID, natomiast wyceny wartości nieruchomości dokonuje Wydział Skarbu UMK. Ponadto ZIKiT posiada mapy z projektem podziału nieruchomości opatrzone stosowną klauzulą wydaną przez Wydział Geodezji UMK. Mapy podziału nieruchomości wykonane zostały przez uprawnionego geodetę odpowiedzialnego za prawidłowe wykonanie operatów geodezyjnych i przedmiotowych map podziału. Inwestor na dzień 9 maja 2012 r. zorganizował spotkanie zgodnie z wnioskiem stron. Ponadto dojazd z drogi publicznej do posesji zlokalizowanej przy [.....] działka [.....] obr. [.....] został utrzymany. W ramach opracowywania projektu nie zmieniono zagospodarowania przedmiotowej działki, a co za tym idzie nie zmieniono sposobu komunikacji w jej obrębie. Zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budynku znajdującego się przy [.....] muszą zostać dotrzymane standardy jakości środowiska, które zostaną potwierdzone analizą porealizacyjną wykonaną po upływie 18 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania. Inwestor wyjaśnia, że budynek nr [.....] został pozostawiony, gdyż nie koliduje z planowaną inwestycją i znajduje się poza granicami planowanego pasa drogowego. Odnośnie torowiska tramwajowego i zgłaszanym problemie o jego permanentnym stanie awaryjnym ZIKiT informuje, iż w ramach inwestycji torowisko tramwajowe zostanie całkowicie przebudowane przy zastosowaniu rozwiązań redukujących wibrację i hałas związany z eksploatacją linii. Ponadto w toku postępowania prowadzącego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stronom zapewniono możliwość zapoznania się z aktami sprawy oraz wypowiedzenia się co do zebranych dokumentów i materiałów oraz zgłoszenia uwag do projektowanych rozwiązań zgodnie z art. 10 § 1 K.p.a. W ramach przedmiotowej inwestycji wnioskowany w piśmie W.S. zjazd nie został uwzględniony gdyż w stanie istniejącym działka posiada dostęp do drogi publicznej od [.....] . Prace budowlane przy budynku nr [.....] ul. [.....] położonego na działce nr [.....] obr. [.....] będą prowadzone zgodnie ze sztuką budowlaną w sposób nie naruszający stanu technicznego istniejącego budynku. W wyniku przeprowadzonej symulacji otrzymano mapę hałasu dla analizowanego terenu, a otrzymane wartości poziomu hałasu drogowego stanowiły podstawę do określenia przynależności terenu do odpowiedniej kategorii obciążenia hałasem. Dla terenów zagrożonych ponadnormatywnym poziomem dźwięku zastosowano bariery ochronne w postaci ekranów akustycznych, które zaprojektowano wszędzie tam gdzie istniały techniczne możliwości. W dniu 9 maja 2012 r. odbyło się spotkanie zainteresowanych stron z inwestorem w sprawie zgłoszonych zażaleń i problemów przedstawionych przez strony postępowania. Ostatecznie rozpatrując przedmiotowy wniosek stwierdzono spełnienie wymagań formalnych wynikających z obowiązujących przepisów w zakresie niezbędnym do realizacji wyżej wymienionej inwestycji.
