Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2014 r., sygn. VI SA/Wa 2700/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi K. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] listopada 2012 r. o godz. 09:25 we W. na drodze krajowej
nr [...] na ul. [...], zatrzymano do kontroli drogowej dwuosiowy samochód ciężarowy marki [...] o nr rej. [...] o dopuszczalnej masie całkowitej 16 000 kg wskazanej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Pojazdem kierował W. K., który wykonywał przewóz drogowy koparko - spycharki w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy K. B. (dalej skarżący). Z uwagi na fakt przewożenia dodatkowej łychy nie stanowiącej integralnej części koparko - spycharki, stwierdzono przewóz ładunku podzielnego. Pojazd poddano ważeniu na zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę stanowisku do pomiaru mas i nacisków osi, położonym w miejscowości W., przy drodze krajowej nr [...], przy użyciu wag stacjonarnych typu [...] o nr fabrycznych: [...] (świadectwa legalizacji ponownej wag w aktach administracyjnych sprawy). Z uwagi na brak uzasadnionego przekroczenia dopuszczalnych wymiarów zewnętrznych pojazdów, nie wykonano ich pomiarów. W wyniku ważenia stwierdzono rzeczywistą masę całkowitą dwuosiowego pojazdu samochodowego
z ładunkiem podzielnym: 18,400 t, zatem przekraczającą wartość dopuszczalną wynoszącą 18,0 t o wartość 0,400 t, czyli o 2,22%; rzeczywisty nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu samochodowego z ładunkiem podzielnym: 21,100 t, zatem przekraczający wartość dopuszczalną na danej drodze (10,0 t) o 2,100 t, czyli
o 21,00 %, jak również przekraczający wartość dopuszczalną przewidzianą dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t. Kierujący pojazdem nie okazał wymaganego zezwolenia na przejazd po drodze publicznej pojazdem nienormatywnym. Kierowca został zapoznany ze świadectwami legalizacji wag
