Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 lipca 2014 r., sygn. II SA/Ol 297/14
Dnia 15 lipca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lipca 2014 roku sprawy ze skargi D. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zasiłku celowego 1/ oddala skargę; 2/ przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie adwokatowi M. K. kwotę 240 złotych (słownie: dwieście czterdzieści złotych) powiększoną o należny podatek VAT tytułem wynagrodzenia za nieopłaconą pomoc prawną udzieloną z urzędu na rzecz skarżącego D. P.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 6 sierpnia 2013r. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w M. działający z upoważnienia Burmistrza M. przyznał D. P. zasiłek celowy na zakup leków w wysokości 150,00 zł i odmówił przyznania zasiłku celowego w wysokości 230,00 zł. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w dniu 17 lipca 2013r. D. P. złożył w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w M. wniosek o przyznanie zasiłku celowego na lekarstwa, które musi wykupić w sierpniu 2013r. w kwocie 380 zł lub według wyceny recept. Ustalono, że wnioskodawca jest osobą prowadzącą samodzielne gospodarstwo domowe, posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności okresowo do dnia 30 listopada 2014r. i uzyskuje zasiłek stały w kwocie 529 zł miesięcznie co stanowi jego jedyny stały dochód. Zamieszkuje w lokalu mieszkalnym bez tytułu prawnego. Podano, że wnioskodawca korzysta z pomocy w formie zasiłków celowych na zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych (jest objęty comiesięczną pomocą ze strony ośrodka pomocy społecznej). W tym zakresie wskazano, iż wnioskodawca w 2012r. uzyskał pomoc w łącznej kwocie 10933,93 zł (miesięcznie 911,16 zł), zaś w 2013r. średnia wysokość comiesięcznego wsparcia stanowi kwotę 943,75 zł. Podano, iż wnioskodawca spełnia przesłankę kryterium dochodowego do uzyskania wnioskowanej pomocy, a zakup leków jest bezsprzecznie niezbędną potrzebą bytową. Jednakże wyjaśniono, że decyzja w przedmiocie przyznania zasiłku celowego ma charakter uznaniowy. Podano zatem, że organ nie jest w stanie udzielić wsparcia w wnioskowanej kwocie z uwagi na bardzo ograniczane środki finansowe jakimi dysponuje oraz stale zwiększającą się liczbę osób i rodzin ubiegających się o przyznanie pomocy. Wskazano, że z uwagi na zmniejszające się dochody gminy zmniejszono środki na pomoc społeczną. Podano, że wnioskodawca nie posiada żadnych osób na utrzymaniu i dysponuje stałym miesięcznym dochodem w postaci zasiłku stałego w maksymalnej wysokości, a tym samym posiada potencjalne możliwości zaspokajania potrzeb, przynajmniej częściowo, z własnych środków. Natomiast przyznanie wszelkiej pomocy, o jaką wnioskuje strona musiałoby spowodować konieczność zmniejszenia wsparcia dla innych potrzebujących, często znajdujących się w trudniejszej sytuacji. W związku z tym przyznano wsparcie jedynie na częściowe pokrycie kosztów zakupu lekarstw. Wskazano, że wnioskodawca stale zwiększa swoje żądania i skupia się na dokumentowaniu wlanych potrzeb i wydatków, oczekując zasiłków kwotowo oraz wypłaty ich w konkretnych terminach przez siebie określonych, twierdząc że jest mu to należne od Skarbu Państwa. Podano, że z uwagi na ograniczone środki zasiłki celowe na zakup leków przyznawane są w kwotach od 50 zł do 200 zł, a zatem wsparcie dla wnioskodawcy jest w górnych granicach przyznawanych świadczeń. Podkreślono, że zasiłek celowy jest świadczeniem fakultatywnym, a zatem organ nie jest zobowiązany do udzielenia pomocy w całkowitym zakresie zgłaszanej potrzeby, lecz może przyznać go częściowo lub odmówić jego przyznania biorąc pod uwagę faktycznie uzasadnione potrzeby wnioskodawcy oraz ograniczone możliwości finansowe Ośrodka i konieczność zapewnienia pomocy także innym zgłaszającym się osobom i rodzinom.
