Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. III SA/Po 787/14
Dnia 6 listopada 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Koś Sędziowie NSA Tadeusz M. Geremek (spr.) WSA Marzenna Kosewska Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Piotrowska - Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2014 roku przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w P. Z. P. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa A na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] roku nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...], nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego w K. określił spółce A zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Nissan Patrol, nr VIN [...], poj. silnika [...] cm³ , rok produkcji 2001, w wysokości [...] zł.
Organ ustalił, iż przedmiotowy samochód został nabyty wewnątrzwspólnotowo w Danii jako samochód ciężarowy typu VAN N1, dwuosobowy nie posiadający stałych punktów kotwienia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa znajdujących się w tylnej części pojazdu i nie dokonano w nim żadnych zmian konstrukcyjnych. Klasyfikacja tego pojazdu, zdaniem strony została dokonana na podstawie wskazanego stanu faktycznego oraz dokumentów takich jak; zaświadczenie o badaniu technicznym nr [...] z dnia [...] roku, dowód rejestracyjny pojazdu wraz z tłumaczeniem, fakturę VAT nr [...] z dnia [...] dotyczącą sprzedaży przedmiotowego samochodu, odpowiedź firmy [...] potwierdzającą, że pojazd nie był importowany ani sprzedany przez [...]. Ponadto uwzględniono przedłożoną przez właściciela pojazdu dokumentację zdjęciową przedmiotowego pojazdu i oświadczenie, że w momencie zakupu pojazd wyglądał jak na załączonej dokumentacji zdjęciowej, a dokonano w nim jedynie zdjęcia kratki w tylnej części pojazdu oraz blachy z podłogi.
Zgodnie z załączonym do akt administracyjnych tłumaczeniem przysięgłym duńskiego dowodu rejestracyjnego pojazdu sporny samochód został zaklasyfikowany jako dostawczy. W dokumencie zabrakło jednak zapisów dotyczących ilości miejsc siedzących w pojeździe oraz zapisów o jakichkolwiek zmianach konstrukcyjnych wykonanych w pojeździe (demontaż siedzeń, montaż przegrody).
