Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 listopada 2014 r., sygn. V SA/Wa 1381/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Tomasz Zawiślak, Sędzia WSA - Barbara Mleczko-Jabłońska (spr.), Sędzia WSA - Dorota Mydłowska, Protokolant st. spec. - Sylwia Wojtkowska-Just, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2014 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym oddala skargę
Uzasadnienie
M. P., zwana dalej "Podatnikiem" lub "Stroną skarżącą", w dniu [...] stycznia 2011 r., zakupiła w państwie członkowskim ([...]) pojazd marki [...], o numerze nadwozia: [...].
Przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako osobowy terenowy kategorii homologacyjnej M1G z nadwoziem kombi i pięcioma miejscami siedzącymi w listopadzie 2009 r. (pisma przedstawiciela producenta z dnia [...] czerwca 2013 r. i z dnia [...] stycznia 2014 r.). Podczas ostatniego przeglądu serwisowego posiadał przebieg [...] km. Został sprzedany w dniu [...] stycznia 2010 r.
W dniu [...] stycznia 2010 r. został po raz pierwszy dopuszczony do ruchu drogowego w państwie członkowskim ([...]) jako samochód osobowy kategorii homologacyjnej M1G (nr homologacji typu [...]). Posiadał 5-miejscowe nadwozie kombi. Wynika to z pierwotnych dokumentów rejestracyjnych (dowodu rejestracyjnego [...] i karty pojazdu [...]) przekazanych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z dnia [...] stycznia 2014 r. Pojazd wykreślono z [...] ewidencji zarejestrowanych pojazdów (wyrejestrowany) w dniu [...] grudnia 2010 r. ([...]).
Jak twierdził Podatnik odwołując się do kopii [...] badania technicznego z dnia [...] grudnia 2010 r. załączonej do odwołania, w dniu wystawienia tego dokumentu, dokonano zmian technicznych pojazdu polegających na ograniczeniu liczby miejsc siedzących do 2 (pole "[...]") - brak możliwości montowania innych siedzeń (zestawienie pola "22" [...] badania technicznego i pola "22" wtórnych [...] dokumentów rejestracyjnych z dnia [...] lutego 2011 r.). Dokonana przebudowa spowodowała zmianę kategorii homologacyjnej pojazdu na N1G (ciężarowy terenowy) oraz kategoryzacji w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym na samochód terenowy van. Pozostałe dane wynikające z pierwotnych dokumentów rejestracyjnych nie uległy zmianie.
