Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 grudnia 2014 r., sygn. II SA/Bk 36/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska (spr.), sędzia WSA Małgorzata Roleder, Protokolant sekretarz sądowy Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia O. Dz. R. w Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą jej wydanie decyzję Prezydenta Miasta B. z dnia [...] sierpnia 2013 roku, nr [...]; 2. stwierdza, że zaskarżone decyzje nie mogą być wykonane w całości do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku na rzecz skarżącego Stowarzyszenia O. Dz. R. w Z. kwotę 1000 (słownie: tysiąc) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...], wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta B. przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w B., wymierzono Polskiemu Związkowi Działkowców Rodzinnemu Ogrodowi Działkowemu "R." w Z., administracyjną karę pieniężną w kwocie 152.394,24 zł, za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 13 sztuk drzew, w tym 12 sztuk gatunku brzoza brodawkowata i 1 sztuki gatunek topola osika, z nieruchomości położonej w obrębie ewidencyjnym miasta Z., oznaczonej numerem geodezyjnym [...]. W uzasadnieniu organ podniósł, że w trakcie postępowania zostało ustalone, że usunięcia 13 sztuk drzew z przedmiotowej nieruchomości dokonał jej posiadacz - Polski Związek Działkowców Rodzinny Ogród Działkowy "R." w Z., co potwierdzają m.in. zapisane w protokole z oględzin zeznania stron. W ocenie organu, bezsprzeczne również jest to, że na usunięcie drzew wymagane było zezwolenie (decyzja) właściwego organu administracji, a strony nie posiadały takiego zezwolenia w momencie usuwania drzew. ROD "R." w Z. przedstawił jedynie świadectwo legalności pozyskania drewna. Jednak, jak wynika z zebranych materiałów dowodowych władający przedmiotową działką pomylił klasyfikację gruntów myśląc, że jest to teren leśny i stąd zwrócił się do właściwego nadleśnictwa o wystawienie świadectwa legalności pozyskania drewna. Nadleśnictwo wystawiło świadectwo legalności pozyskania drewna pomimo, że drzewa rosły na terenie nie będącym lasem. Zdaniem organu I instancji, wskazane okoliczności nie mogą mieć jednak wpływu na sposób rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, gdyż ustawa nie przewiduje zwolnienia z wymierzenia kary pieniężnej w przypadku nieumyślnego wycięcia drzew. Brak świadomości o przepisach prawnych dotyczących usuwania drzew z działek nie będących lasem nie zwalnia posiadacza nieruchomości, na której rosną drzewa z obowiązku uzyskiwania właściwego zezwolenia na ich usunięcie. Wobec stwierdzenia w toku postępowania faktu usunięcia 13 sztuk drzew bez wymaganego zezwolenia przez Polski Związek Działkowców Rodzinny Ogród Działkowy "R." w Z., organ ustalił administracyjną karę pieniężną przedstawiając zasady i sposób ustalenia jej wysokości. Mianowicie zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, karę za usunięcie drzew naliczono jako trzykrotność opłaty za usunięcie drzewa. Wskazał, że dane do wyliczenia kary administracyjnej ustalono, zgodnie z art. 89 ust. 3 ustawy, na podstawie najmniejszych promieni pni drzew zmierzonych w czasie oględzin w dniu [...] lipca 2013 r., w obecności posiadacza nieruchomości. Zgodnie z przepisami zmierzone promienie pni drzew przeliczono na obwody wg wzoru na obwód koła i następnie wyliczone obwody pomniejszono o 10%. Tak wyliczone obwody wykorzystano jako właściwe dane do wyliczenia administracyjnej kary pieniężnej, tj. dla każdego drzewa kara administracyjna = obwód pnia pomniejszony o 10% x stawka jednostkowa z obwieszczenia MŚ z dnia 23 października 2009 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2010. x współczynnik różnicujący z rozporządzenia MŚ z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów gatunków drzew x 3. Zdaniem organu, wedle obowiązujących standardów konstytucyjnych kara administracyjna za czyn zakazany mający charakter zdarzenia jednorazowego, czasowo zamkniętego, powinna być wymierzona na podstawie przepisów obowiązujących w dacie zdarzenia. Dlatego też, do obliczenia wysokości kary, zastosowano stawki obowiązujące w dniu nielegalnego usunięcia drzew, tj. marzec 2010 r.
