Wyrok WSA w Łodzi z dnia 15 stycznia 2015 r., sygn. II SA/Łd 684/14
Wykonanie robót budowlanych w następstwie skutecznie dokonanego zgłoszenia uniemożliwia stosowanie w sprawie przepisu art. 49b Pr. bud., jednakowoż nie wyklucza możliwości zastosowania trybu przewidzianego w przepisach art. 50 i art. 51 Pr. bud., w szczególności w sytuacji wadliwego niewniesienia przez organ architektoniczno - budowlany sprzeciwu od zgłoszenia robót budowlanych naruszającego przepisy
Teza urzędowa
Dnia 15 stycznia 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Protokolant sekretarz sądowy Magdalena Rząsa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2015 roku przy udziale - sprawy ze skargi H. S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. z dnia [...] nr [...] znak: [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki przydomowej oczyszczalni ścieków oddala skargę. a.bł.
Uzasadnienie
[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Ł. decyzją z dnia [...]r., nr [...], po rozpoznaniu odwołania H. S., utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. z dnia [...] r., nr [...] w sprawie nakazu rozbiórki.
Stan faktyczny niniejszej sprawy jest następujący:
Po ponownym rozpoznaniu sprawy na skutek uchylenia wcześniejszej decyzji w toku kontroli instancyjnej, decyzją z dnia [...]r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P., zobowiązał H. S. do rozbiórki przydomowej oczyszczalni ścieków na działce nr ewid. 149/6 przy ul. A 8 w P., zrealizowanej na podstawie zgłoszenia dokonanego w dniu 1 września 2011r.. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał przepis art. 51 ust. 1 pkt 1 i ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013r., poz. 1409 ze zm.), dalej w uzasadnieniu, jako "Pr. bud.".
Kwestionując powyższą decyzję H. S. wniosła odwołanie podkreślając, iż organ administracji architektoniczno - budowlanej nie zgłosił w terminie sprzeciwu, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie może wyłączyć uprawnień właściciela nieruchomości do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Ulica A w Pabianicach nie jest drogą publiczną, a nakaz podłączenia do kanalizacji zbiorczej jest niezgodny z prawem wodnym i Ramową Dyrektywą Wodną UE.
