Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. I SA/Ol 633/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka, Sędziowie sędzia WSA Zofia Skrzynecka (sprawozdawca), sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 5 lutego 2015r. sprawy ze skargi I. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania podatkowego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Naczelnik Urzędu Skarbowego ustalił I.K. (dalej wymienianemu jako: strona, skarżący, podatnik) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za 2012 r. w wysokości 75.469 zł oraz określił ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za 2012 r. w wysokości 847 zł i odsetki za zwłokę od nieuregulowanego zryczałtowanego podatku dochodowego za 2012 r. w wysokości 36 zł.
W motywach rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał, że strona nie dopełniła obowiązku zaewidencjonowania w 2012 r. przychodów na łączną kwotę 290.799,65 zł osiągniętych na podstawie umów zawartych ze Spółką A z siedzibą w S. na wykonanie prac budowlanych, jak również nie wyliczyła należnego ryczałtu od tych przychodów. W konsekwencji tych ustaleń organ uznał prowadzoną przez stronę ewidencję przychodów za nierzetelną w miesiącach styczeń - grudzień 2012 r., w związku z czym nie uznał jej za dowód w postępowaniu. Stosownie zaś do art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) naliczył ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 27,5 %, tj. 5 - krotności stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 4a tej ustawy dla usług budowlanych (5,5%).
W odwołaniu od tej decyzji strona zarzuciła naruszenie art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W jej ocenie, w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 219, poz. 1836 ze zm.), dalej jako: "rozporządzenie", możliwa jest sytuacja, w której wystarczającą dla celów ryczałtu ewidencjonowanego będzie inna ewidencja niż ewidencja przychodów. Zdaniem strony, ewidencję taką może stanowić ewidencja VAT, pod warunkiem, że dane wykazane w tej ewidencji pozwolą na wyodrębnienie przychodów dla celów ryczałtu, a po zakończeniu każdego miesiąca, w terminie do 20 dnia miesiąca następnego, podatnik sporządzi zestawienie, w którym wykaże przychody na podstawie danych zawartych w tej ewidencji, według poszczególnych stawek ryczałtu, z uwzględnieniem różnic między obrotem, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a przychodem.
