Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 lutego 2015 r., sygn. III SA/Po 1892/14
Dnia 10 lutego 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Koś Sędziowie WSA Mirella Ławniczak WSA Szymon Widłak ( spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lutego 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi J. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oddala skargę
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej w P., decyzją z dnia [...] września 2013 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] maja 2013 r., nr [...], określającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Ford Explorer Sport Trac, rok produkcji [...], nr VIN [...], pojemność silnika [...] cm3, utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Postanowieniem z dnia [...] listopada 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego w P. wszczął z urzędu, wobec J. M., postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki Ford Explorer Sport Trac. Następnie decyzją z dnia [...] maja 2013 r. organ I instancji określił J. M. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z powyższego tytułu w wysokości [...] zł.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ podatkowy I instancji, powołując się na zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, stwierdził, że przedmiotowy samochód, będący pojazdem typu pickup, może być wykorzystywany zarówno do przewozu osób, jak też do przewozu towarów. Jednak z uwagi na jego ogólny wygląd i cechy uznać należy, że pojazd ten jest przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Świadczą o tym: 1) dwa rzędy siedzeń, 2) dwa fotele z przodu pojazdu (kierowca oraz pasażer) i trzyosobowa tylna kanapa, 3) pasy bezpieczeństwa przy każdym z siedzeń, 4) sposób wykończenia wnętrza, to jest uchwyty dla pasażerów, oświetlenie wewnętrzne, elektryczna regulacja szyb, system audio z głośnikami w przedniej i tylnej części pojazdu, poduszki powietrzne. Fakt, że pojazd posiada oddzielną przestrzeń ładunkową, służącą do przewozu towarów, świadczy natomiast o tym, że posiada on dodatkową funkcję (przewóz towarów). Z kolei mając na uwadze parametry techniczne spornego samochodu, określone w protokole oględzin z dnia [...] marca 2013 r., to jest długość części ładunkowej 1.300 mm, a także pochodzące ze strony internetowej firmy [...], to jest długość rozstawu osi 2.888 mm, organ podatkowy I instancji ustalił, że pojazd należy klasyfikować do pozycji CN 8703, jako że długość podłogi części towarowej jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi.
