Wyrok WSA w Kielcach z dnia 14 maja 2015 r., sygn. II SA/Ke 131/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka, Sędzia WSA Sylwester Miziołek, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Sebastian Styczeń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 maja 2015 r. sprawy ze skargi T. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 19 grudnia 2014r. znak: [...] w przedmiocie udzielenia pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, po rozpatrzeniu odwołania T. W., utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] w przedmiocie udzielenia pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego.
Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Na wniosek T. W., w którym zarzucał zacienianie jego działki przez budynek sąsiada, od 1997r. przed terenowymi organami nadzoru budowlanego toczyło się postępowanie w sprawie budynku gospodarczego usytuowanego na działce E. i W. T. położonej przy [...].
Postanowieniem z dnia 11.03.1997r. Kierownik Urzędu Rejonowego nałożył na E. i W. T. obowiązek opracowania i przedłożenia opinii technicznej budynku gospodarczego, ponieważ stwierdzono, że przedmiotowy obiekt został wybudowany w latach 1990-1994 bez decyzji o pozwoleniu na budowę oraz z naruszeniem obowiązujących wówczas przepisów § 12 i § 13 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3.07.1980r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki. Zgodnie z tymi przepisami budynek powinien być usytuowany w odległości co najmniej 4 m od granicy działki lub 3 m w przypadku ściany budynku nie posiadającej otworów bądź bezpośrednio przy granicy. Natomiast przedmiotowy budynek usytuowany jest w odległości 0,53 m od granicy z działką T. W.
Przedłożona w trakcie postępowania przez W. T. opinia techniczna potwierdziła, że budynek gospodarczy wykonany został niezgodnie z przepisami obowiązującymi w okresie budowy i niezbędne jest wykonanie zmian i przeróbek, w celu doprowadzenia obiektu do zgodności z przepisami.
