Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 lipca 2015 r., sygn. VI SA/Wa 4387/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz (spr.) Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant ref. staż. Anna Owczarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2015 r. sprawy ze skargi F. W. na decyzję Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za używanie niezarejestrowanych odbiorników telewizyjnych oddala skargę
Uzasadnienie
Minister Administracji i Cyfryzacji decyzją z dnia [...] września 2014 r., nr [...], na podstawie art. 5 ust. 1 i 3 oraz art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), utrzymał w mocy decyzję z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] Dyrektora Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej S.A. ustalającą wobec F. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F. W. z głównym miejscem wykonywania działalności przy ul. T. w G., zwanego dalej także skarżącym, opłatę za używanie 108 niezarejestrowanych odbiorników telewizyjnych w kwocie 60 426,00 zł (słownie: sześćdziesiąt tysięcy czterysta dwadzieścia sześć zł).
Do wydania niniejszej decyzji doszło w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W dniu [...] lipca 2013 r., zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728 z późn. zm.), przeprowadzona została kontrola wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w lokalu przy ul. [...] w J. zajmowanym na potrzeby prowadzonej przez F. W. działalności gospodarczej pod firmą F. W. z głównym miejscem wykonywania działalności pod adresem T. w G.. Kontrola tego obiektu została przeprowadzona w obecności M. K. - w-ce dyrektora. W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono posiadanie w lokalu 118 odbiorników telewizyjnych. W protokole z kontroli dokonano następującego wpisu cyt.: "Po uruchomieniu odbiorników przez: złożono oświadczenie - brak możliwości uruchomienia, stwierdzono, że odbiorniki w ilości 118 szt. odbiorników telewizyjnych są w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu". Stwierdzony okres używania odbiorników wynosi: 17 dni. W protokole odnotowano, iż: "Poinformowano o przepisach wynikających z ustawy o opłatach abonamentowych. Według oświadczenia M. K. okres użytkowania odbiorników wynosi 17 dni i są to urządzenia technicznie dostosowane do odbioru programu. Programy odbierane są za pomocą prywatnej anteny. Obiekt czynny jest sezonowo (lipiec i sierpień)". Protokół z kontroli został bez zastrzeżeń podpisany przez kontrolerów i M. K. . Do protokołu załączono oświadczenie M. K. , opatrzone datą [...] lipca 2013 r., z którego wynika, iż 118 szt. odbiorników telewizyjnych w lokalu zajmowanym przez skarżącego jest w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu. "Uruchomienie tych odbiorników, w celu stwierdzenia technicznej możliwości dostosowania do odbioru programu nie jest możliwe z następujących przyczyn: pokoje wynajęte przez gości". Oświadczenie z dnia [...] lipca 2013 r. zostało podpisane przez M. K. .
