Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 września 2015 r., sygn. III SA/Łd 156/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak Sędzia NSA Janusz Nowacki Protokolant asystent sędziego Agata Brolik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2015 r. sprawy ze skargi B. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiące od września do grudnia 2005 r. oraz za styczeń i luty 2008 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego w P. decyzją z dnia [...] nr [...] określił B. M., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo A w P. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiące: wrzesień 2005 r.-41438 zł., październik 2005 r.- 50844 zł., listopad 2005 r.-40772 zł., grudzień 2005r.-34985 zł., styczeń 2008 r.-16158 zł, luty 2008 r.-11133 zł.
Skarżąca wniosła odwołanie od decyzji organu administracji I instancji do Dyrektora Izby Celnej w Ł.
Organ odwoławczy decyzją z dnia [...] nr [...] utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu wydanej decyzji wyjaśnił, że w okresie od dnia 12 listopada do 18 grudnia 2008 r. została przeprowadzona kontrola podatkowa w przedsiębiorstwie strony, której przedmiotem i zakresem była kontrola zużycia zakupionego oleju opałowego zgodnie z jego przeznaczeniem i spełnienia warunków uprawniających do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego w stosunku do sprzedawanego oleju opałowego w okresie od 1 września 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. oraz w zakresie od 1 stycznia 2008 r. do 29 lutego 2008 r. Z ustaleń kontroli wynika, że strona dokonując sprzedaży oleju opałowego, korzystającego z obniżonej stawki akcyzy ze względu na jego przeznaczeniu do celów opałowych, w przypadku części tej sprzedaży, nie dochowała warunków uprawniających do zachowania obniżonej stawki akcyzy, ustalono bowiem, że część oświadczeń pobranych przy sprzedaży oleju opałowego na cele grzewcze to oświadczenia wadliwe, nierzetelne. Weryfikacja treści oświadczeń wykazała, że dokumenty te zawierają nieprawdziwe dane. Ustaleń dokonano na podstawie analizy porównawczej treści zawartej w oświadczeniach w zakresie danych nabywców oleju opałowego w oparciu o dane pozyskane na podstawie bazy danych "Ewidencji ludności" Wojewódzkiego Ośrodka Informatyki - Terenowego Banku Danych w Ł. Oddział w P. Organ I instancji dokonał weryfikacji łącznie 2772 oświadczeń pochodzących od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz 118 oświadczeń złożonych przez nabywców instytucjonalnych z okresu wrzesień-grudzień 2005 r. oraz 442 oświadczeń pobranych w okresie styczeń-luty 2008 r. od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz 5 oświadczeń złożonych przez nabywców instytucjonalnych. W ramach postępowania podatkowego organ I instancji przy wykorzystaniu systemu LexPolonica zweryfikował poprawność numerów identyfikacyjnych NIP występujących w oświadczeniach, których dane osobowe uniemożliwiły pierwotnie identyfikację wystawcy oświadczenia na podstawie danych "Ewidencji ludności" Wojewódzkiego Ośrodka Informatyki - Terenowego Banku Danych w Ł. Oddział w P. Zebrane dane umożliwiły identyfikację wystawców oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego łącznie w 645 oświadczeniach. Odpowiednio w ilości 568 sztuk wystawionych w okresie wrzesień-grudzień 2005 r. oraz 77 z okresu styczeń-luty 2008 r. Pozostałe oświadczenia, w ilości: 2204 sztuk, pobrane od września do grudnia 2005 r. oraz w ilości 365 sztuk dotyczące sprzedaży oleju opałowego w okresie od stycznia do lutego 2008 r., ze względu na posiadane wady w zakresie danych nabywców, uniemożliwiły ustalenie osób, które złożyły oświadczenia o przeznaczeniu nabytego oleju opałowego. Uzyskane wyniki weryfikacji wskazywały głównie na błędne numery identyfikacyjne (PESEL, NIP) oraz błędne adresy zamieszkania. Z otrzymanych informacji wynikało, iż pod wskazanym adresem nikt nie mieszka, bądź nie mieszkał lub mieszka inna osoba niż wskazana w oświadczeniu. Część oświadczeń sporządzona została w sposób nieczytelny. Wystąpiły także przypadki braku podpisu pod oświadczeniem. Organ I instancji przeprowadził ponadto dowody z przesłuchania świadków - osób, których dane widnieją w oświadczeniach pobranych przy sprzedaży oleju opałowego przez B. M., celem potwierdzenia autentyczności danych wynikających z oświadczeń, m.in. w zakresie ilości zakupionego oleju opałowego oraz sposobu jego zużycia. Łącznie przesłuchano w charakterze świadków 251 osób. Przesłuchania te udokumentowano przez sporządzenie protokołów. W przypadku 7 osób uzyskano pisemne oświadczenia, złożone w związku z brakiem możliwości osobistego stawiennictwa na przesłuchanie. Natomiast co do dwóch osób uzyskano informację o zgonie osoby ( J. K., D. S.). Organ na podstawie dokonanych ustaleń dokonał podziału ww. 108 oświadczeń, dotyczących sprzedaży oleju opałowego w łącznej ilości 6120,5 litra, na 3 kategorie:
