Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 28 października 2015 r., sygn. II SA/Bd 853/15
Dnia 28 października 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Piechowiak Sędziowie: sędzia WSA Jarosław Wichrowski (spr.) sędzia WSA Grzegorz Saniewski Protokolant: asystent sędziego Magdalena Gadecka-Kauczor po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 października 2015 roku sprawy ze skargi Gminy Miasto Włocławek na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 3 czerwca 2015 r. nr 54/2015 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie ustalenia zasad i trybu korzystania z Cmentarzy Komunalnych Gminy Miasto Włocławek oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym nr 54/2015 z dnia 3 czerwca 2015 r. Wojewoda Kujawsko-Pomorski działając na podstawie przepisu art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm., dalej zwana u.s.g.) orzekł o nieważności uchwały Nr VII/40/15 Rady Miasta Włocławek z dnia 27 kwietnia 2015 r. w sprawie ustalenia zasad i trybu korzystania z Cmentarzy Komunalnych Gminy Miasto Włocławek.
W uzasadnieniu organ nadzorczy wskazał, że w uchwałach, będących aktami prawa miejscowego, nie mogą znaleźć się postanowienia nieuprawnione, sprzeczne z prawem, czy naruszające kompetencje, co miało miejsce w § 3 (oraz innych) uchwały, w którym postanowiono że administratorem cmentarzy komunalnych jest jednostka budżetowa Gminy Miasto Włocławek.
Podstawę prawną uchwały stanowi przepis art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g., zgodnie z którym organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. W myśl zaś przepisu art. 41 ust. 1, akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Nie ulega wątpliwości, że obiektem użyteczności publicznej jest cmentarz komunalny. W przepisie § 3 przedmiotowej uchwały Rada Miasta Włocławek postanowiła "Administratorem cmentarzy komunalnych jest jednostka budżetowa Gminy Miasto Włocławek", zaś w przepisie § 5 uchwały określiła godziny pracy biura administratora. Pojęcie administrator w znaczeniu wskazanym w § 3 występuje również w przepisach § 9, § 11, § 12, § 13, § 14 i § 19 przedmiotowej uchwały. Wskazanymi postanowieniami Rada Miasta Włocławek nieprawidłowo ustanowiła administratora i określiła dla niego czynności, sposób zachowania bądź postępowania. Tymczasem zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 z późn. zm., dalej zwana ustawą o cmentarzach), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony. Regulacja ta nie upoważnia rady gminy (miasta) do przekazywania ustawowo określonych uprawnień wójta, (burmistrza, prezydenta) innym podmiotom, w tym również jednostkom organizacyjnym gminy. O tym, kto faktycznie będzie wykonywał czynności z zakresu zarządu cmentarzem komunalnym, ostatecznie decyduje organ wykonawczy (w analizowanym przypadku Prezydent Miasta Włocławek), który na podstawie § 20 wykonuje przedmiotową uchwałę. Do jego właściwości, a nie rady, będzie należało ewentualne powierzenie zarządu cmentarzami innym podmiotom. Artykuł 30 ust. 1 u.s.g. stanowi, że wójt wykonuje uchwały rady gminy, natomiast zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 2 to do kompetencji organu wykonawczego należy określenie sposobu wykonywania uchwał, w tym także ewentualne wskazanie osób czy też podmiotów, które będą realizowały poszczególne czynności związane z wykonaniem uchwały. Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 3 u.s.g., do zadań wójta (burmistrza, prezydenta) należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym.
