Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 października 2015 r., sygn. IV SA/Gl 700/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska (spr.) Sędzia WSA Renata Siudyka Protokolant Monika Rał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2015 r. sprawy ze skargi J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
M.S., jako przedstawiciel ustawowy syna J.S., wnioskiem z dnia 30 października 2013 r. domagała się ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na jego rzecz.
Burmistrz B., po ponownym jego rozpoznaniu, decyzją z dnia [...] r., nr [...], na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 1a, art. 2 , ar. 9 ust. 1 i 2, art. 12 ust. 1 i 2, art. 15, art. 25, art. 27 ust. ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 1228 z późn. zm., zwanej dalej w skrócie jako: "u.p.o.u.a."), odmówił przyznania M.S. świadczenia z funduszu alimentacyjnego dla osoby uprawnionej w wieku do lat 18 - syna J.S. W uzasadnieniu decyzji organ podniósł, że po wydaniu przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzji z dnia [...]r., nr [...], uchylającej wcześniejszą decyzję Burmistrza B. z dnia [...]r., Nr [...], został zobowiązany do ponownego rozpatrzenia wniosku z dnia 30 października 2013 r. i wyjaśnienia kwestii, od jakiej daty M.S. nabyła prawo do renty inwalidzkiej oraz, w jakiej kwocie jej dochód uzyskany w roku 2012 został uznany za utracony, w rozumieniu art. 2 pkt 17 lit. b) i c) u.p.o.u.a. Dokonując analizy dokumentów zebranych w sprawie organ ustalił, że na dochód rodziny M.S. w 2012 r. składa się dochód z tytułu zaległego wynagrodzenia za 2011 r. brutto - 200,00 zł., zasiłek z Powiatowego Urzędu Pracy za okres od 1 grudnia 2011 r. do 13 grudnia 2011 r., który otrzymała w 2012 r. w wysokości 311,00 zł. brutto oraz dochód z gospodarstwa rolnego za 2012 r. w wysokości 1 247,08 zł. Jednocześnie, na podstawie zaświadczenia Komornika Sądowego z dnia 27 sierpnia 2013 r. stwierdził, że w 2012 r. wyegzekwowano i przekazano M.S. na poczet alimentów kwotę - 667,93 zł, a ponadto otrzymała tytułem zaległych alimentów, bezpośrednio od dłużnika alimentacyjnego M. S., kwotę - 49.423,10 zł. W dalszej części uzasadnienia organ wskazał, że dochodem utraconym jest dochód z zaległego wynagrodzenia w wysokości 200,00 zł., a po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu kwota 139,06 zł., składki na ubezpieczenie zdrowotne (6,12 zł.) i składki na ubezpieczenie społeczne (27,42 zł.), dochód z tego wynagrodzenia wyniósł 27,40 zł. Dochodem utraconym jest również zasiłek dla bezrobotnych z Powiatowego Urzędu Pracy w kwocie 311,00 zł. pomniejszony o składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości - 9,65 zł. Nadto, organ powołał się na informację otrzymaną z ZUS w C., z której wynika, że M.S. nabyła prawo do świadczenia rentowego na okres od 8 stycznia 2013 r. do 31 stycznia 2014 r. w wysokości 895,26 zł. miesięcznie i kwotę tę uwzględniono jako dochód uzyskany w 2013 r. i nie wliczono do dochodu za rok 2012. W oparciu o powyższe dane organ ustalił, iż miesięczny dochód w przeliczeniu na osobę w rodzinie wyniósł 2 586,71 zł. i przekroczył kryterium dochodowe uprawniające do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, określone w art. 9 ust. 2 u.p.o.u.a. na kwotę 725,- zł. Natomiast świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługuje jedynie tym wnioskodawcom, którzy nie osiągają dochodu wyższego niż opisany w przywołanym unormowaniu. Przekroczenie przedmiotowego kryterium oznacza, iż organ nie może uwzględnić wniosku bez względu na wielkość tego przekroczenia czy też inne, towarzyszące sprawie okoliczności, jak chociażby sytuacja rodzinna, zdrowotna czy zawodowa.
