Wyrok WSA w Łodzi z dnia 10 listopada 2015 r., sygn. I SA/Łd 871/15
Dnia 10 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Porczyńska Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Janicki Sędzia WSA Cezary Koziński (spr.) Protokolant: Asystent sędziego Marcin Olejniczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2015 roku sprawy ze skargi A S.A. z siedzibą w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] roku nr [...] w przedmiocie stwierdzenia uchybienia terminowi do wniesienia odwołania oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/Łd 871/15
UZASADNIENIE
Zaskarżonym postanowieniem z [...] r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł. na podstawie art. 228 § 1 pkt 2 i § 2 w zw. z art. 220 § 2 i art. 152a § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) stwierdziło, że odwołanie wniesione przez A S.A. (wcześniej B S.A.) z siedzibą w W. od decyzji Wójta Gminy G. z dnia [...] r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2009 r. zostało złożone z uchybieniem terminu do jego wniesienia.
W uzasadnieniu postanowienia Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało, iż postanowieniem z dnia [...] roku Wójt Gminy G. wszczął z urzędu postępowanie w przedmiocie określenia A S.A. (poprzednio B S.A.) wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2009 rok, a następnie decyzją z [...] roku określił tej Spółce wysokość tego zobowiązania podatkowego w łącznej kwocie 15.737,00 zł.
Zgodnie z wnioskiem strony, Wójt Gminy G. przesłał emailem na wskazany przez Spółkę adres elektroniczny w dniu 30 października 2014 roku pismo zawiadamiające pełnomocnika podatnika, że może odebrać w/w korespondencję (decyzję) adresowaną do niej w formie dokumentu elektronicznego po zalogowaniu się pod adresem https://[...], gdzie została utworzona dla Spółki skrzynka kontaktowa w systemie E BOI i pod którym Spółka powinna dokonać potwierdzenia doręczenia pisma, a poza tym pouczył Spółkę o sposobie odbioru pisma, w tym o sposobie identyfikacji pod wskazanym adresem elektronicznym w jego systemie teleinformatycznym (podając login i hasło) oraz zawarł w nim informację o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru. Wobec nieodebrania przez Spółkę w/w pisma w formie dokumentu elektronicznego we wskazany sposób, Wójt Gminy G. ponownie przesłał emailem na wskazany mu adres elektroniczny w dniu 12 listopada 2014 roku pismo zawiadamiające Spółkę, że może odebrać korespondencję adresowaną do niej w formie dokumentu elektronicznego pouczając, tak jak poprzednio, o sposobie odbioru korespondencji. Pomimo upływu kolejnych 7 dni (w dniu 19 listopada 2014 roku), Spółka nie odebrała w/w pisma w formie dokumentu elektronicznego we wskazany sposób.
