Wyrok WSA w Krakowie z dnia 3 grudnia 2015 r., sygn. III SA/Kr 1103/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Dorota Dąbek Sędziowie WSA Wojciech Jakimowicz (spr.) WSA Halina Jakubiec Protokolant starszy referent Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi E. Z. na uchwałę Zarządu Powiatu w W. z dnia 30 czerwca 2015r. nr [ ] w przedmiocie rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia z dyrektorem Domu Pomocy Społecznej [....] w W. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, II. zasądza od Zarządu Powiatu w W. na rzecz skarżącej kwotę 300 zł (słownie: trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zarządu Powiatu w W uchwałą z dnia 30 czerwca 2015 r. nr [...], działając na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j.: Dz.U. z 2013 r., poz. 595 ze zm.) rozwiązał z E. Z. - dyrektorem Domu Pomocy Społecznej [...] w W - umowę o pracę z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia.
W uzasadnieniu uchwały wskazano, że przyczynami rozwiązania stosunku pracy jest brak umiejętności ułożenia prawidłowych relacji służbowych z podległymi pracownikami oraz konfliktowy sposób wykonywania pracy, prowadzący do powstania konfliktu z większością załogi, w wyniku czego od 2013 r. do Starosty W i Rady Powiatu kierowane są skargi pracowników dotyczące pracy Dyrektora Domu Pomocy Społecznej [...] w W.
Podniesiono, że trudności pracowników w kontaktach z Dyrektorem, naruszanie przez Dyrektora zasad współżycia społecznego wynikających wprost z art. 94 pkt 2, 9 i 10 Kodeksu pracy w kontaktach z pracownikami wyrażają się w szczególności w nieuzasadnionym podnoszeniu głosu w rozmowach z pracownikami, naruszaniu godności pracowników, poczucia ich wartości, bezzasadnym krytykowaniu pracowników w przypadku kierowanych przez nich informacji zgodnie z podległością służbową, a nie bezpośrednio do Dyrektora placówki (dot. np. nieobecności pracownika), krytykowaniu wykonywania przez pracowników ich obowiązków, pomimo wykonywania tych obowiązków zgodnie z przepisami prawa. Zwrócono uwagę na częstą zmianę oceny tych samych okoliczności przez Dyrektora, to jest w jednym dniu krytykowanie pracowników z powodu wykonywania przez nich obowiązków pracowniczych, a w kolejnym chwalenie ich za to, zmienność podejmowanych decyzji wobec pracowników, poruszanie spraw osobistych pracowników, ich wzajemnych relacji (w szczególności pracowników 2 piętra) na forum publicznym, niezgodne z przepisami wydawanie poleceń dotyczących układania leków osobom nieposiadającym w tym zakresie stosownych uprawnień.
