Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 26 stycznia 2016 r., sygn. I SA/Bk 821/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jacek Pruszyński (spr.), Sędziowie sędzia SO del. do WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz, sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Świętochowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 14 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] maja 2015 r., nr [...] w przedmiocie określenia podatku od towarów i usług za styczeń, luty i maj 2011 r. oraz odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za te okresy rozliczeniowe 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą jej wydanie decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z dnia [...].02.2015 r., nr [...], 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w B. na rzecz strony skarżącej Gminy D. kwotę 15.768 zł (słownie: piętnaście tysięcy siedemset sześćdziesiąt osiem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] stycznia 2015 r. Gmina D. (dalej powoływana także jako Skarżąca, Gmina) złożyła w Urzędzie Skarbowym w S. deklaracje korygujące VAT-7 za styczeń, luty i maj 2011 r. wraz wnioskami o stwierdzenie nadpłaty za styczeń 2011 r. w kwocie [...] zł, za luty 2011 r. w kwocie [...] zł i za maj 2011 r. w kwocie [...] zł. W uzasadnieniu wniosków wskazano, że nadpłata jest wynikiem zwiększenia kwoty podatku naliczonego o podatek wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę oczyszczalni ścieków i systemu kanalizacji, przekazanych następnie nieodpłatnie w trwały zarząd Zakładowi Gospodarki Komunalnej Gminy D.
Po przeprowadzeniu postepowania podatkowego decyzją z dnia [...] lutego 2015 r. Nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego w S. dokonał określenia podatku od towarów usług za styczeń, luty i maj 2011 r. w wysokości odmiennej niż zadeklarowano oraz odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za styczeń, luty i maj 2011 r. Organ I instancji stwierdził, że nieodpłatne przekazanie w trwały zarząd oczyszczalni ścieków i systemu kanalizacji sanitarnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację w/w inwestycji.
