Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 stycznia 2016 r., sygn. VI SA/Wa 1761/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Sędzia WSA Grzegorz Nowecki (spr.) Protokolant referent Piotr Niewiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 stycznia 2016 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy rozszerzenia świadectwa uznania stacji atestacji oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] marca 2015 r., nr [...] Minister Infrastruktury i Rozwoju, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., po rozpatrzeniu odwołania P.(dalej: "strona" lub "skarżąca"), utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Morskiego w S. z dnia [...] stycznia 2015 r., nr [...], w sprawie odmowy rozszerzenia świadectwa uznania stacji atestacji w zakresie serwisowania pneumatycznych tratw ratunkowych.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 28 listopada 2014 r., wpłynął do Urzędu Morskiego w S. wniosek strony o przeprowadzenie kontroli Stacji Atestacji Sprzętu Ratunkowego, [...]. Wnioskodawca zwrócił się o przeprowadzenie kontroli w trybie § 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie stacji atestacji urządzeń i wyposażenia statku (Dz. U. z 2012 r. poz. 296, dalej "rozporządzenie MTBiGM"), w celu rozszerzenia świadectwa uznania w zakresie serwisowania pneumatycznych tratw ratunkowych marki S. o modelach: D, D1, D3, D4, ERS, FA, FRP, FRS, FARS, w tym: PTR - 10D1, PTR - 10D4, PTRK - 20D, PTRK - 20D3, PTR - 10ERS, PTR-10FA, PTR - 6 FARS, PTR - 10FRP, PTR - 6FRS.
Strona podniosła, że: "Złożony wniosek jest de facto wnioskiem o rozszerzenie uprawnień do serwisu pneumatycznych tratw ratunkowych marki S., wynikającym z zaistniałego sporu prawnego pomiędzy P. a S. oraz stwierdziła, że S. nigdy nie produkował tratw, których dotyczył wniosek, nie ma do nich praw, a tratwy te były produkowane przez G., dalej G.", które ostatecznie zakończyły swój byt prawny w 2012 r. Strona poinformowała, że legitymuje się autoryzacją w zakresie usług serwisowych udzieloną przez syndyka masy upadłości G., udzieloną w 2010 r., tj. ostatnią autoryzacją udzieloną przez producenta przed ustaniem jego bytu prawnego i w związku z tym, po wykreśleniu tego podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego, prawo do prowadzenia czynności serwisowych w zakresie pneumatycznych tratw ratunkowych wyprodukowanych przez tę spółkę zachowują wszystkie dotychczasowe stacje serwisowe, ponieważ w takiej sytuacji, żaden inny podmiot takiej autoryzacji udzielić nie może.
