Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp w okresie zimowym
Od 1 listopada do 31 marca zgodnie z przepisami bhp trwa tzw. okres zimowy. W tym czasie obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom minimalnej temperatury – co najmniej 18°C w pomieszczeniach pracy lekkiej i biurowej oraz co najmniej 14°C w pozostałych miejscach wykonywania obowiązków. Ponadto pracodawcy powinni też wyposażyć pracowników w odpowiednią odzież i obuwie ochronne oraz zapewnić napoje i posiłki profilaktyczne.
W trudnych zimowych warunkach pogodowych szczególnie istotne jest zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa w pracy.
Temperatury przy wykonywaniu pracy zimą
Przepisy bhp nie określają minimalnej temperatury powietrza na zewnątrz, do której dopuszczalne jest wykonywanie pracy. Oznacza to, że powierzanie zadań pracownikom nawet podczas silnych mrozów jest dopuszczalne. Pracodawcy muszą jednak pamiętać, że decydując się na zlecenie wykonywania prac w niskich temperaturach na zewnątrz, powinni zapewnić pracownikom:
- pomieszczenie do ogrzania się,
- pomieszczenie do zmiany odzieży,
- schronienie przed opadami (śniegu i/lub deszczu),
- urządzenie do podgrzania posiłków (§ 44 ust. 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, dalej: rozporządzenie bhp).
Pracodawca nie ma pełnej dowolności przy realizacji obowiązku zapewnienia pomieszczenia do ogrzania się. Musi ono spełniać wymagane przez przepisy bhp parametry.
Pomieszczenia do ogrzania się pracowników w porze zimowej powinny: |
|
