Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 stycznia 2016 r., sygn. I SA/Wr 1673/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Ewa Kamieniecka, sędzia WSA Zbigniew Łoboda, Protokolant specjalista Edyta Luniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 stycznia 2016 r. przy udziale - sprawy ze skargi A sp. z o.o. spółka komandytowa z siedzibą w N. na interpretację indywidualną Ministra Finansów (Dyrektor Izby Skarbowej w P.) z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
1. Postępowanie podatkowe przed organem podatkowym.
1.1. Przedmiotem skargi jest wydana na wniosek A sp. z o.o. spółka komandytowa z siedzibą w N. (dalej: wnioskodawca/skarżąca) interpretacja indywidualna Ministra Finansów (Dyrektora Izby Skarbowej w P.; dalej: organ podatkowy) z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług; dalej: VAT) w zakresie nieodpłatnego przekazania kruszywa oraz korekty deklaracji.
1.2. We wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na eksploatacji złoża [...]. Prowadzona przez wnioskodawcę kopalnia [...]. Z pozyskanego surowca wnioskodawca produkuje kruszywo drogowe i budowlane, a ponadto kamienie ogrodowe i dekoracyjne. Prowadzenie działalności gospodarczej przez wnioskodawcę uzależnione jest od możliwości korzystania z drogi dojazdowej prowadzącej na teren przedsiębiorstwa. Z racji dużych gabarytów transportowanych materiałów, masa pojazdów korzystających z drogi przekracza 8 ton (w głównej mierze są to samochody ciężarowe o dużej masie własnej, transportujące dodatkowo kamienie bądź kruszywo drogowe). Odcinek drogi, który używany jest przez samochody wnioskodawcy tj. odcinek drogi powiatowej nr [...] od skrzyżowania tej drogi z drogą [...] w J. do zjazdu z tej drogi na teren kopalni będącej własnością wnioskodawcy (dalej: droga), ma status drogi powiatowej, tym samym Starostwo Powiatowe (dalej: powiat) jest zarządcą przedmiotowego odcinka. Droga znajdowała się w stanie uzasadniającym jego zamknięcie dla pojazdów o masie powyżej 8 ton. Powiat w zakresie swoich obowiązków oraz w ramach uzyskanego na ten cel dofinansowania postanowił wyremontować drogę. Na podstawie sporządzonego kosztorysu stwierdzono, że posiadane przez powiat środki finansowe nie pozwolą na realizację inwestycji, tym samym konieczne będzie zamknięcie przedmiotowego odcinka dla ruchu pojazdów o masie powyżej 8 ton. Wprowadzenie limitu masy pojazdów ograniczyłby, o ile nie uniemożliwiło, wykonywanie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W związku z tym postanowiono o wspólnej realizacji remontu drogi przez wnioskodawcę oraz powiat. Działając na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (tekst jedn. Dz. U. z 2013r., poz. 687 ze zm.), w dniu 12 czerwca 2013 r. zawarta została umowa pomiędzy wnioskodawcą i powiatem "W sprawie ustalenia zasad współpracy przy realizacji remontu drogi powiatowej nr [...]" (dalej: umowa), której podstawowym celem jest:
