Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2016 r., sygn. IV SA/Wa 2459/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grzegorz Rząsa, Sędziowie sędzia WSA Aneta Dąbrowska (spr.), sędzia WSA Łukasz Krzycki, Protokolant sekr. sąd. Marek Lubasiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2016 r. sprawy ze skargi Zakładu G. w O. Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie wykreślenia z rejestru działalności regulowanej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. na rzecz skarżącej Zakładu G. w O. Sp. z o.o. kwotę 1057 (jeden tysiąc pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. decyzją z [...] czerwca 2015 r. - zaskarżoną skargą przez Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - uchyliło decyzję Burmistrza Miasta O. z [...] kwietnia 2015 r. i orzekło o wykreśleniu wyżej wymienionej skarżącej z prowadzonego przez Burmistrza Miasta O. rejestru działalności regulowanej. Stan sprawy przedstawia się następująco: W wyniku postępowania wszczętego na wniosek [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w W., Delegatura w O, złożonego [...] września 2014 r. o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu miasta O. - Burmistrz Miasta O. decyzją z [...] kwietnia 2015 r. odmówił wykreślenia z prowadzonego przez Burmistrza Miasta O. rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta O. wpisu Zakładu Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o., ul. [...],[...] O., dokonanego [...] sierpnia 2012 r. pod numerem [...].
W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji podał, że [...] września 2014r. wpłynął wniosek [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w W., Delegatura w O., do Burmistrza Miasta O. prowadzącego rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta O. o wykreślenie Zakładu Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. ul. [...],[...] O. z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli zamieszkałych nieruchomości z terenu Miasta O. Zgodnie z art. 9j ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz.1399, ze zm.), wykreślenie z rejestru działalności regulowanej następuje w przypadku gdy stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje zmieszane odpady komunalne lub odpady zielone do instalacji innych niż regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych. W dniu [...] października 2014 r. Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. został zawiadomiony o wszczęciu postępowania w przedmiocie wykreślenia z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że gospodarka odpadami komunalnymi była prowadzona przez Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. w sposób prawidłowy co wykazała przeprowadzona [...] października 2014 r. przez Burmistrza Miasta O. kontrola. W toku dalszego postępowania ustalono, że zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami dla [...] na lata 2012 - 2017 z uwzględnieniem lat 2018 - 2023 ilość wytworzonych zmieszanych odpadów komunalnych w regionie [...] - [...] została określona w 2013 r. w części mechanicznej 226 565 Mg/rok, w 2014 r. 230 318 Mg/rok, a w części biologicznej w 2013 roku 113 283 Mg/rok w 2014 roku 115 159 Mg/rok. Na podstawie zestawienia danych liczbowych wynika, że występuje niedobór mocy przerobowych w regionalnych instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych przewidzianych do obsługi regionu [...]-[...] w 2013 roku o 66 085 Mg/rok w części mechanicznej, o 69 838 Mg/rok w części biologicznej oraz w 2014 r. o 57 683 Mg/rok w części mechanicznej, o 77 559 Mg/rok w części biologicznej. Zestawienie powyższych danych jednoznacznie wskazuje, że kierowanie odpadów do własnej instalacji mającej status instalacji zastępczej jest w pełni uzasadnione. Ponadto Zakład Gospodarki Odpadami w O. sp. z o.o. jako podmiot świadczący usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli zamieszkałych nieruchomości zgodnie z warunkami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zobowiązany był do kierowania odebranych odpadów do Instalacji w Starym Lubiejewie. Wniesione przez [...] sp. z o.o. w O. odwołanie dotyczące treści postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia na "Odbiór odpadów Komunalnych z zamieszkałych nieruchomości z terenu miasta O." zostało rozpoznane przez Krajową Izbę Odwoławczą. W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej sygn. akt KIO [...] z dnia [...].05.2013 r. wskazanie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zastępczej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w Starym Lubiejewie nie naruszyło obowiązujących przepisów w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Zakład Gospodarki Komunalnej w O. Sp. z o.o. otrzymał w 2008 r. dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W. na realizację przedsięwzięcia pn. "Kompleksowy system gospodarowania odpadami na terenie miasta O. oraz powiatu ostrowskiego". Otrzymanie dotacji związane było z osiągnięciem efektu ekologicznego z przedsięwzięcia. W sytuacji kiedy Instalacja w S. zostałaby unieruchomiona i strumień odpadów kierowany byłby do RIPOK w O. nie zostałby osiągnięty efekt ekologiczny czego skutkiem byłaby konieczność zwrócenia otrzymanej dotacji z odsetkami. Ze względu na wielkość otrzymanej pomocy jej zwrot wraz z odsetkami zagroziłby ekonomicznemu istnieniu zakładu. Przetwarzanie w 2013 r. odpadów komunalnych umożliwiło osiągniecie efektu ekologicznego, które zostało potwierdzone pismem [...] z [...] kwietnia 2014 r. przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w W. Delegatura w O. W celu uzyskania statusu RIPOK Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. prowadzi intensywne prace polegające na przebudowie i modernizacji Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w S. Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. 1 etap obejmuje budowę kwater składowiska, rozbudowę hali sortowni, zieleń ochronną oraz zakup kompaktora. Na realizację tego przedsięwzięcia w dniu 12 sierpnia 2014r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. "Kompleksowy system gospodarki odpadami realizowany przez Zakład Gospodarki Komunalnej w O. Sp. z o.o. Etap I. Współfinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV. "Środowisko, zapobieganie zagrożeniom i energetyka". Działania 4.2. "Ochrona powierzchni ziemi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] 2007 - 2013. Zakończenie I Etapu realizacji zaplanowane jest na dzień 30 kwietnia 2015 r. Etap II obejmował będzie budowę kompostowni z placem dojrzewania, budowę budynku administracyjno-socjalnego oraz zakup sprzętu. W dniu 18 lipca 2014 r. Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. złożył wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W. o dofinansowanie realizacji II Etapu. W dniu [...] sierpnia 2014 r. Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. został poinformowany przez [...] w W. o pozytywnej ocenie formalnej i merytorycznej I stopienia przedłożonego wniosku. Obecnie wniosek opiniowany jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dalszym toku postępowania ustalono, że Zakład Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. przekazuje odpady komunalne do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych znajdującej się w miejscowości L. ul. [...] gm. R. będącej własnością MPK sp. z o.o. ul. [...] w O. Zgodnie z kartami przekazania odpadu odpady przekazywane są od sierpnia 2014 r. [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska odwołał się od powyższej decyzji. W ocenie odwołującego się w sprawie niniejszej zachodzi przypadek opisany w treści art. 9j ust. 2 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ponieważ organ ten stwierdził fakt nieprzekazywania odpadów zmieszanych i pozostałości z sortowania odpadów komunalnych RIPOK po raz drugi. Stąd też, zasadnym jest wykreślenie Zakładu Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o.o. z rejestru działalności regulowanej - prowadzonego przez Burmistrza Miasta O. w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie miasta O. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. decyzją z [...] czerwca 2015 r. uchyliło decyzję Burmistrza Miasta O. z [...] czerwca 2015 r. i orzekło o wykreśleniu Zakładu Gospodarki Komunalnej w O. sp. z o. o. z prowadzonego przez Burmistrza Miasta O. rejestru działalności regulowanej - wpis dokonany [...] sierpnia 2012 r. pod nr [...] w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie miasta.
