Wyrok WSA w Opolu z dnia 27 kwietnia 2016 r., sygn. I SA/Op 505/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Wójcik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Grzegorz Gocki Protokolant Referent stażysta Dorota Ziółecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi Gminy Wilków na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2015 r., nr IPTPP3/4512-73/15-7/BM w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego w imieniu Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 440,00 zł (czterysta czterdzieści 00/100), tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez Gminę Wilków (dalej jako: wnioskodawczyni, skarżąca, strona, Gmina) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z dnia 30 czerwca 2015 r. udzielona Gminie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego z upoważnienia Ministra Finansów, w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania korekty podatku naliczonego i odliczenia części podatku z tytułu zrealizowanej inwestycji.
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym w dniu 2 kwietnia 2015 r., uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2015 r., Gmina przedstawiła następujący stan faktyczny:
Gmina Wilków jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W latach 2009-2011 zrealizowała inwestycję w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Krzyków pn. Budowa kanalizacji sanitarnej na trasie Namysłów - Wilków i dla wsi Krzyków w oparciu o dokumentację techniczną budowy sieci kanalizacji sanitarnych w ramach przedsięwzięcia: "Rozwiązywanie problemów gospodarki ściekowej w powiecie Namysłowskim" (data dokumentu przyjęcia środka trwałego OT to 14 czerwca 2011 r.). Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych Gminy, jak również dotacji ze środków unijnych. Wniosek o dofinansowanie nie zawierał pozycji przewidzianej dla wskazania przeznaczenia mienia powstałego w wyniku inwestycji (wskazano jedynie planowany cel operacji, tj. "Poprawa jakości życia mieszkańców, poprzez zapewnienie możliwości odprowadzania zanieczyszczeń za pośrednictwem kanalizacji sanitarnej do zbiorczej oczyszczalni ścieków, a tym samym dostosowanie wsi Krzyków do obecnych wymogów, co jednocześnie zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, dzięki likwidacji zamontowanych często nieszczelnych szamb na prywatnych posesjach. Wszystko to wpłynie na szybszy rozwój wsi"). W konsekwencji, Gmina nie kwalifikowała przeznaczenia powstałego mienia do żadnych czynności, ponieważ zgodnie z założeniami programu, VAT jest kosztem niekwalifikowanym w projektach dofinansowanych ze środków PROW. Wydatki ponoszone na przedmiotową inwestycję zostały udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Całkowity koszt netto inwestycji przekroczył 15. 000 zł.
