Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 listopada 2016 r., sygn. IV SA/Gl 306/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.) Protokolant specjalista Agnieszka Rogowska-Bil po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 listopada 2016 r. sprawy ze skargi J. S., M. K., G. C., E. B., M. P., E. C., D. A. na uchwałę Rady Gminy Radziechowy Wieprz z dnia 11 grudnia 2015 r. nr XVIII/82/15 w przedmiocie regulaminu wynagradzania nauczycieli oddala skargę.
Uzasadnienie
J. Ś., M. K., G. C., E. B., M. P., E. C., D. A. (dalej "skarżący") wnieśli do Sądu skargę na uchwałę Rady Gminy Radziechowy-Wieprz z nr XVIII/82/15 z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie zmiany uchwały z dnia 17 lutego 2009 r. nr XXXIV/211/09 w sprawie zmiany uchwały z dnia lutego 2009 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli. Zaskarżona uchwała została podjęta, po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi. na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust.1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2015 r. poz 1515- dalej "u.s.g") oraz art. 30 ust. 6 i 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz.U. z 2014 r., poz. 1198). W § 1 uchwały zmieniono dodatki: motywacyjny, funkcyjny i mieszkaniowy, zmiejszając ich wysokość w stosunku do uchwały z dnia 17 lutego 2009 r.
W wezwaniu z dnia 17 lutego 2016 r. skarżący wezwali Radę Gminy Radziechowy -Wieprz do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie lub zmianę uchwały Nr XVIII/82/15 z dnia 11 grudnia 2015 r. W uzasadnieniu podkreślano, że kwestionowana uchwała w sposób drastyczny obniża wysokość przysługujących nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę Radziechowy-Wieprz dodatków wymienionych w art. 30 ustawy Karta Nauczyciela i dodatku mieszkaniowego. Skarżący stwierdził, że znane im jest uprawnienie rady gminy do określania wysokości stawek dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy i innych. Wskazali na art. 91 u.s.g, który stanowi, że uchwały rady gminy sprzeczne z prawem są nieważne, a osobom zainteresowanym przysługuje prawo zaskarżenia takiej uchwały. Skarżący porównali wysokość dodatków funkcyjnych obowiązujących pod rządami uchwał z 2009 r. i z 2011 r. wskazując, że uchwalone w 2011 r. stawki nie tylko obniżone zostały poniżej poziomu obecnie obowiązujących stawek maksymalnych, ale znacząco obniżają wysokość przyznanych nauczycielom stawek. Odnosząc się do wysokości dodatków motywacyjnych i dodatków mieszkaniowych, skarżący uznali, że ich uchwalenie miało na celu uczynienie zadość regulacjom dotyczącym określenia obligatoryjnych składników wynagrodzenia nauczycieli. W opinii skarżących zakwestionowana uchwała w zakresie w jakim reguluje wysokość stawek poszczególnych dodatków, w sposób rażący narusza obowiązujące przepisy, w tym w szczególności przepisy prawa pracy.
