Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 grudnia 2016 r., sygn. IV SA/Gl 437/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożena Miliczek - Ciszewska, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska, Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi A. C. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zalesiania gruntów rolnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...]r. organ I instancji, na podstawie art. 20 ust. 2 pkt 1 oraz art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013, poz. 173), § 10 ust. 3 pkt 1 oraz § 13 ust. 9 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 marca 2009 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2009 r. Nr 48, poz. 390 z późn. zm.), art. 47 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1974/2006, zwanego dalej rozporządzeniem nr 1974/2006, art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez skarżącego A.C. odmówił przyznania mu pomocy na zalesianie. W uzasadnieniu organ wskazał, że odmowa wypłaty pomocy na zalesianie nastąpiła ze względu na niespełnienie niezbędnych warunków we wniosku o przyznanie pomocy na zalesianie. Organ dodał, że zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 oraz § 13 ust. 9 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 marca 2009 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2009 r. Nr 48, poz. 390 z późn. zm.), kierownik biura powiatowego Agencji, w drodze decyzji, odmawia przyznania pomocy na zalesianie, jeżeli w wyniku weryfikacji wniosku o pomoc zostanie ustalone, że wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w § 4 ust. 1 pkt 1-3 oraz § 13 ust. 9. Organ podniósł, że zgodnie § 13 ust. 9 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 marca 2009 r. premia pielęgnacyjna w piątym roku od zalesienia oraz premia zalesieniowa, począwszy od piątego roku od zalesienia, jest wypłacana po uprzednim przekwalifikowaniu zalesionego gruntu na grunt leśny, dokonanym w formie decyzji wydanej przez starostę właściwego ze względu na położenie gruntów objętych zalesieniem albo w wyniku modernizacji ewidencji gruntów i budynków. Podkreślił, że kopie decyzji w sprawie przekwalifikowania zalesionego gruntu na grunt leśny albo zaświadczenie o przekwalifikowaniu zalesionego gruntu na grunt leśny w wyniku modernizacji ewidencji gruntów i budynków, składa się do kierownika biura powiatowego Agencji do końca roku kalendarzowego, w którym upływa 5 lat od dnia złożenia oświadczenia tj. w tym przypadku do 31.12.2015r. Organ wskazał, że w dniu 26.05.2014r. została przeprowadzona kontrola udatności uprawy założonej na działce ewidencyjnej [...] obręb U. Komisja oceniła uprawę jako nieudaną (3-3) i uznała za prowadzoną w sposób nieprawidłowy (przedmiotowa uprawa nie kwalifikuje się do przekwalifikowania na las.), czego dowodem jest protokół z I oceny udatności uprawy leśnej. Ponowna kontrola udatności odbyła się w dniu 18.11.2014r. na wniosek właściciela gruntów. Komisja w trakcie kontroli uprawy nie była w stanie ocenić przydatności hodowlanych i zdrowotnych uprawy oraz przyjęcia się drzewek dosadzonych w miesiącu październiku 2014r. Kolejna trzecia ocena udatności uprawy została przeprowadzona w dniu 15.10.2015r. podczas której komisja oceniła uprawę jako nieudaną (4-2) i uznała za prowadzoną w sposób nieprawidłowy. Organ dodał, że w dniu 21.10.2015r. skarżący zgłosił zawiadomienie do Biura Powiatowego w M. o wystąpieniu stanu klęski żywiołowej w postaci ekstremalnej suszy. W tym zakresie organ podkreślił, że na podstawie art. 47 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1974/2006, zwanego dalej rozporządzeniem nr 1974/2006, przypadki siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności są zgłaszane przez beneficjenta lub przez upoważnioną osobę na piśmie właściwemu organowi, wraz z odpowiednimi dowodami wystarczającymi dla właściwych organów, w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać tej czynności. Organ wskazał, że przepis ten wymaga jednoczesnego wywiązania się z trzech warunków: 1) - zgłoszenie na piśmie odpowiedniemu organowi; 2) - załączenie odpowiednich dowodów; 3) - zachowanie 10-dniowego terminu liczonego w dniach roboczych od dnia uzyskania możliwości dokonania zgłoszenia. W tym zakresie organ podniósł, że pierwszy warunek został przez skarżącego zachowany, jednakże pozostałych dwóch warunków skarżący nie dotrzymał. Dodał, że w związku z tym, iż zalesiony grunt nie został przekwalifikowany na grunt leśny z uwagi na negatywną ocenę udatności uprawy, należało odmówić wypłaty pomocy na zalesianie.
