Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 grudnia 2016 r., sygn. I SA/Ol 731/16

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod Sędziowie sędzia WSA Jolanta Strumiłło sędzia WSA Renata Kantecka (sprawozdawca) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Rząp po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2016r. sprawy ze skargi Gminy A na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2011r. oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu 30 grudnia 2015r. Gmina P. (dalej jako "Gmina") wniosła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od stycznia do grudnia 2011r. w łącznej wysokości 69.517 zł wraz z oprocentowaniem oraz o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za grudzień 2011r. w kwocie 12.219 zł wraz z oprocentowaniem. W uzasadnieniu wniosku wskazała, że mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej "TSUE") z dnia 29 września 2015r., w sprawie C-276/14 oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015r., sygn. akt I FPS 4/15, dokonała konsolidacji rozliczeń Gminy i jej wszystkich jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych i zakładu budżetowego).

W związku z powyższym organ I instancji, w dniu 26 lutego 2016r. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2011r.

Decyzją z dnia "[...]" Naczelnik Urzędu Skarbowego w S. określił Gminie zobowiązanie w podatku od towarów i usług za styczeń, maj, czerwiec, lipiec, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2011r. oraz różnicę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy za luty, marzec, kwiecień i sierpień 2011r., we wskazanych w decyzji kwotach.

W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał, że Gminie przysługuje prawo do scentralizowania rozliczeń z jej jednostkami budżetowymi, tj. Publicznym Gimnazjum w P., Szkołą Podstawową w P., Szkołą Podstawową w T., Szkołą Podstawową w G., Przedszkolem w P., Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy w P.. Uznał jednocześnie, że Gmina nie ma prawa do objęcia centralizacją rozliczeń Zakładu A. w P. (dalej jako "Zakład"), przekształconego z dniem 1 czerwca 2015r. w Zakład A. Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka"). Organ stwierdził, że w sprawie mamy do czynienia z następstwem prawnym. Podkreślił, że orzeczenie TSUE i uchwała NSA dały Gminie prawo skonsolidowania rozliczeń, ale dotyczy to wyłącznie Gminy i jej zakładu budżetowego, a nie innego podmiotu, np. spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00