Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r., sygn. II SA/Ol 146/17
Gry losowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2017 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary z tytułu urządzania gier hazardowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Naczelnik Urzędu Celnego, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (tj. Dz.U. z 2015r., poz. 612, ze zm.) dalej jako: u.g.h., Spółce A (dalej jako: Spółka) karę pieniężną w wysokości 12.000 zł z tytułu urządzania gier na automacie [...] nr [...], poza kasynem gry w sklepie [...] przy ul. [...] w O. W uzasadnieniu podano, że podczas wykonywania obowiązków służbowych w dniu [...] 2015r. funkcjonariusze celni ujawnili obecność ww. automatu w lokalu. W celu ustalenia zasad jego działania dokonano oględzin oraz przeprowadzono eksperyment procesowy, polegający na odtworzeniu przebiegu dostępnych na nim gier w wyniku którego stwierdzono, że gry odbywają się z ograniczoną ingerencją ze strony grającego, pozbawiony jest on możliwości wywierania wpływu na grę. Badany automat został zatrzymany i zabezpieczony w charakterze dowodu rzeczowego. Ustalono na podstawie dowodów zgromadzonych w toku prowadzonego w tej sprawie postępowania karno-skarbowego oraz umowy o wspólnym przedsięwzięciu ze Spółką B, że właścicielem ww. urządzenia jest Spółka A. Nadto z przedstawionej umowy najmu powierzchni najmu wynika, że pomiędzy Spółką B a Firmą A przy ul. [...] w O. zawarto umowę najmu, na mocy której dzierżawca będzie prowadził działalność gospodarczą wykorzystując ją do zainstalowania i eksploatacji urządzeń do gier. Do materiału zgromadzonego w sprawie została włączona także opinia biegłego sądowego z dnia 8 maja 2014r., dotycząca badania automatu, w której biegły stwierdził, że urządzenie to typowy automat do gier, który posiada możliwość bezpośredniej wypłaty wygranych, oferuje on gry bębnowe typu [...] będące komputerowymi emulacjami klasycznych gier hazardowych o charakterze losowym, które organizowane są w celach komercyjnych. Po uruchomieniu gry grający nie jest w stanie przewidzieć wyniku gry. Umożliwiają uzyskanie wygranych pieniężnych, które wypłacane są monetami przez tzw. hopper, bądź poza automatem umożliwiającym finansowe rozliczanie wyników gier w oparciu o rejestrowane na wewnętrznych licznikach zapisy. Opiniowane gry nie zawierają żadnych cech zręcznościowych, nie wymagają od grającego żadnej zręczności. W świetle materiału dowodowego uznano, że automat do gry umożliwia prowadzenie gier o charakterze losowym, są to gry na automatach w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 3 i 5 u.g.h. Wskazano, że bezspornie Spółka urządzała gry na ujawnionym w lokalu automacie, poza kasynem gry, bez koncesji oraz bez rejestracji automatu, tj. z pominięciem wymogów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. Okoliczności te zaś w pełni zasadnym czynią wymierzenie kary pieniężnej, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 u.g.h. Organ przedstawił stanowisko na temat notyfikacji Komisji Europejskiej projektu u.g.h. Powołano się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 11 marca 2015r. (sygn. akt P 4/14), w którym poddano kontroli przepisy u.g.h. stwierdzając, że są zgodne z Konstytucją. Wyjaśniono, że skoro przepisy u.g.h. nie zostały zakwestionowane i derogowane przez Trybunał Konstytucyjny, to tym samym nie ma podstaw do kwestionowania ich bezwzględnego obowiązywania i stosowania.
